Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fraktlinje från Norrköping till Baltikum planeras

Norrköping - porten mot öster.
Så kan det mycket väl bli framöver, eftersom det finns långt framskridna planer på att öppna en reguljär båtlinje mellan Norrköping och Baltikum, det vill säga samma sträcka som den tidigare passagerartrafiken mellan Norrköping och Riga.

"Vi vill satsa på en ny båtlinje mellan Norrköping och Baltikum eller Ryssland, med ett antal avgångar varje vecka", berättade Kjell Owrehagen från norska CargoNet, när han igår gästade Norrköpings hamn för ett kommande samarbetsavtal. Till vänster Johan Lantz, marknadsansvarig för hamnen och till höger Staffan Eklind från Norrköpings Transportcentrum AB.
FOTO: NICLAS SANDBERG

"Vi vill satsa på en ny båtlinje mellan Norrköping och Baltikum eller Ryssland, med ett antal avgångar varje vecka", berättade Kjell Owrehagen från norska CargoNet, när han igår gästade Norrköpings hamn för ett kommande samarbetsavtal. Till vänster Johan Lantz, marknadsansvarig för hamnen och till höger Staffan Eklind från Norrköpings Transportcentrum AB. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

NORRKÖPING2004-09-22 06:00
- Men den här gången med flera stora skillnader, säger Johan Lantz, markandsansvarig för Norrköpings Hamn och Stuveri AB. Nu handlar det inte om en båtlinje med passagerare utan enbart gods och framför allt då containers.
- Och det kommer med stor sannolikhet inte heller att bli till Riga, utan till S:t Petersburg i Ryssland eller Ventspils i Lettland.
De här spännande planerna presenterades igår i Norrköping, i samband med gårdagens besök av norrmannen Kjell Owrehagen, vice VD i CargoNet, en norsk motsvarighet till Green Cargo i Sverige:
- Vi tänker starta en godslinje från Oslo till Vladivostok längst bort i östra Ryssland och vi planerar då att låta godset, framför allt då containers, skeppas över från Norrköping till Baltikum eller Ryssland.

Transibiriska järnvägen
- Så i princip handlar det om tåg från Oslo till Norrköping, båt till Baltikum och sedan tåg i form av Transibiriska järnvägen till Vladivostok, varifrån godset sedan skeppas vidare till Korea, Kina och Japan. Sträckan Oslo - Vladivostok handlar om uppåt 1.000 mil, så det är långa transportvägar vi talar om.
- Vi har redan gjort provsändningar med containers längs den här rutten och det har fungerat mycket bra, säger Kjell Owrehagen. Dessutom har vi sedan tidigare bra kontakter med Norrköpings hamn, så det faller sig naturligt att starta den här nya båtlinjen just härifrån och över Östersjön.
Johan Lantz är mycket optimistisk angående de här nya planerna:
- Vi har ingen regelbunden båtlinje idag med de baltiska staterna, så det här är mycket spännande planer. Både för norrmännens export och import till och från de inblandade länderna, men även för bland annat svenska trävaror som är mycket efterfrågade i bland annat Japan.

<B>+ Men det blir väl dyrare att skicka varorna med tåg jämfört med båt hela vägen?</B>
- Det kan vara lite dyrare, men tidsmässigt kommer godset fram 12-15 dagar snabbare med tåg än med båt till exempelvis Japan och tiden blir alltmer viktig för kunderna.
- Dessutom har vi kunder i de baltiska staterna och i Ryssland, som också får glädje av den här nya satsningen, inskjuter Kjell Owrehagen. Och vi räknar också med ökad import, när containrarna ska tillbaka till Sverige och Norge, så förhoppningsvis blir det fulla containrar både ut och hem. Just nu kartlägger vi vilka volymer det kan handla om, men vi räknar med att starta med två båtar i veckan till att börja med.

<B>+ Vad köper man för gods från Norge till Ryssland, Japan och länderna däromkring?</B>
- Till Ryssland är det på gång mycket material för oljeutbyggnad, eftersom norska bolag fått i uppdrag att bygga ut ryska oljefälten och i Japan och däromkring köper man mycket fiskemaskiner för fiskförädling.

<B>+ Vad händer nu närmast?</B>
- Vi bearbetar olika samarbetspartners och som det ser ut idag kommer trafiken Oslo - Vladivostok, inklusive båt från Norrköping, att rulla igång inom en inte alltför lång framtid.
- Dessutom, tillägger Kjell Owrehagen, har vi förhandlingar med engelska företag om godstransporter på den här nya rutten via Norrköpings hamn och då kommer de engelska varorna att skeppas till Bergen och sedan tåg till Oslo och vidare mot Norrköping.
Johan Lantz Är optimistisk angående starten för den nya båttrafiken:
- Som det ser ut idag hoppas och tror jag att båtlinjen från Norrköping och över Östersjön kör igång under första halvåret 2005.
Staffan Eklind, VD för Norrköpings Transportcentrum AB, är mycket nöjd med de nya planerna:
- Det här befäster inte bara Norrköping, som Sveriges port mot öster, utan överhuvud taget som Sveriges viktigaste hamn längst vår östersjökust. Och vi räknar med att via den ökande importen från Japan, får vi fler varulager för hela Norden placerade här i Norrköping.
- Något som kan betyda fler arbetstillfällen i framtiden, men framförallt säkerställer vi framtiden för de arbetstillfällen vi har här redan idag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!