Nu ställer hon ut på Konstforum i Norrköping. Det första intrycket är att bilderna är vackra, drömska och oskyldiga. Men så ser man de obehagliga detaljerna, en råtta, plastskräp i sanden, hus som står i lågor, stridsflygplan som först ser ut som fågelflockar.
På Konstforum visar Saga Wendotte, 32, fotograf och konstnär från Stockholm, den nyare serien "The show must go on", om arv och prioriteringar, vilken värld barnen ärver, och en äldre serie, "Little People". Creepy cute är en subgenre till popsurrealism.
– Jag har alltid gillat att göra gulliga, fina bilder, men det blir väldigt platt om man bara gör sådant som är gulligt och fint. Det är tråkigt, tycker jag, om det bara är så. Och så dras jag till det här lite mörka, kanske mystiska, och skrämmande, säger Saga Wendotte.
– Man kan komma nära verkliga problem och frågeställningar fast på ett mer lekfullt sätt, eller ett snällare sätt. De är gulliga, och det blir en ögonkontakt, som drar in en, men sedan finns det mycket mörker om man stannar kvar med blicken och tittar på detaljerna och tar in bilden i sin helhet.
Miljöförstöring och krig, aktuella teman, finns i den nya serien, där barnen placerats i en dockteater, medan världen brinner utanför.
– De står verkligen i kontrast till världen utanför, säger Saga Wendotte.
Barnen har fotograferats mot en grå fond, och gjorts docksöta, med stora huvuden och stora ögon, ett generellt, tidlöst porträtt av ett barn. Bilderna byggs sedan upp digitalt, med lager på lager av bilder och detaljer, som fasadutsmyckningar i Stockholm, en strand i Thailand, och grässtrån.
I den äldre serien finns bilder med mörk humor, som "Where is Betsy?", en flicka med hamburgertryck på tröjan och kor i bakgrunden.
– Betsy är kossan som är borta, säger Saga Wendotte.
I "Peggy and the pomegranate" håller en flicka i ett granatäpple och ser ut över ett brunt landskap där röken stiger svart mot himlen. Granatäpplet med sina många kärnor är en symbol inom konsten för fruktbarhet. Hoppfullt eller otäckt? Är det en granat?
– Man kan tolka det som att det är hon som kommer och förstör, att det är hon som kanske sår fröna till det här landskapet som ser trist ut. Ibland porträtteras barnen som oskyldiga, och ibland är det de som gör hyss.
Utställningen visas från 12 november till 27 november.