Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fotgängare lever farligt

NORRKÖPING
Bara Västerås är sämre än Norrköping.
Åtminstone när det handlar om säkerhet för fotgängare.
I Norrköping skulle vi leva farligt - bara 18 övergångsställen håller måttet för att kallas säkra.
Näst-sämst-placeringen gäller på en lista med landets 14 största kommuner. Riktigt trygg kan man bara känna sig i Borås. Om man ska lita till en aktuell Folksamundersökning.

Övergångsställe, jovisst, men hur säkert? Endast 18 av 400 i Norrköping är helsäkra.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Övergångsställe, jovisst, men hur säkert? Endast 18 av 400 i Norrköping är helsäkra. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2002-08-16 00:00
Försäkringsbolaget har gjort en undersökning som visar hur mycket kommunerna bryr sig om fotgängarnas säkerhet. Ett säkert övergångsställe ska antingen vara separerat, dvs med gångbro eller tunnel, eller att trafiken inte får gå mer än 30 km/tim. Så kan hastigheten säkras genom fartgupp eller att vägen smalnas av. En automatisk hastighetskamera är också godkänd säkerhetsåtgärd.
Av undersökningen framgår hur farligt fotgängarna lever. Drygt hälften av alla fotgängare som dör i trafiken gör det när de ska korsa gatan. Vilket inte är så överraskande, men risken att förolyckas är hela åtta gånger större om bilen kör i 50 än om den håller 30.
Undersökningen visar också hur intresserade kommunerna är av att förbättra säkerheten för fotgängarna, hur de framtida planerna ser ut.

<b>Bättre i Linköping</b>
Där kan man se att exempelvis Linköping - som har så mycket som 110 säkra övergångsställen - har 10,5 miljoner i budgeten i år för ytterligare förbättringar. I Norrköpings fall står det "Vet ej".
Om detta säger Clas Kihlman, trafikingenjör på gatu- och parkkontoret att han inte känner till Folksams undersökning och därför inte kan bemöta den. Men att det visst finns en policy inom kommunen för, som det heter, oskyddade trafikanter och att säkerheten alltid är en aktuell fråga.
- Det enda ett övergångsställe ger är framkomlighet. Sker en olycka är det alltid ett misstag och där ska vi se till att effekten av misstaget blir så lindrig som möjligt. Sedan i våras har vi ju väjningsplikten som betyder att bilisterna ska stanna för fotgängare, men som vi vet har inte alla tagit till sig det där. Och de gående har också skyldigheter, bilisten ska ha en chans att stanna innan fotgängaren kliver ut i gatan.

<b>Få säkra ställen</b>
Men bara 18 säkra övergångsställen, nog låter det ynkligt?
- Vi har totalt runt 400 övergångsställen i kommunen och vi jobbar vidare på att öka säkerheten på många olika sätt. Planskilda korsningar vid Söderleden, på Hagebygatan och vid Skarphagsleden är aktuellt nu.
Målet kan inte vara att ha fyra övergångsställen vid varje gathörn, påpekar Kihlman.
- Det bästa är ögonkontakt, säger han. Det är konstaterat och där är en fartgräns på 30 mycket bra. För många förbudsskyltar är inte bra, det blir lätt slentrian. Och nu har vi faktiskt en minskning av olyckorna. Det framgår ju inte av den här undersökningen.
Fler fysiska hinder talas ändå om, refuger, smalare gator, färre dubbla körfält, fler bilfria lokalgator till exempel. Tyvärr har varken Göteborg eller Helsingborg lämnat några uppgifter i Folksams undersökning.

<b>Borås är bäst</b>
Så av de fjorton kommunerna är det tolv som har listats. Bäst i tabellen är Borås med 166 säkra övergångsställen och bara 8 obevakade, samt med en framtidsplanering som talar om att säkra ytterligare tio per år till 2007.
På andra plats ligger Linköping som bara har 6-8 obevakade övergångsställen och hela 110 säkra. Norrköpings motsvarande siffra är 68 och så de där 18 säkra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!