Första Volvon i Ford-regi
STOCKHOLM (TT Spektra)Nya Volvo S40, som presenterades på den internationella bilsalongen i Frankfurt på måndagseftermiddagen, är den första modellen som utvecklats i Fords regi. Bilen är också byggd på samma plattform som nya Ford Focus och nya Mazda 3 och tillverkningen förläggs till Belgien.
Ingen tvekan om att det är en Volvo. Nya S40 har tydliga drag av storebror S60. Men under skalet är det mera Ford än Volvo. FOTO: LENNART PETTERSSON
Foto: Fotograf saknas!
Den ersätter den nuvarande S40-modellen som lanserades 1995 och som tillverkades i Holland tillsammans med japanska Mitsubishi.
På utsidan är det ingen tvekan om att det här är en Volvo. Formspråket är detsamma som hos de större syskonen Volvo S60 och Volvo S80.
Men under skalet är det svårare att känna igen sig. Både när det gäller interiören och chassitekniken. Volvo blir exempelvis först i världen med en så kallad flytande mittkonsol. Det är bara en tunn, svagt sväng skiva, med alla funktioner till stereo, luftkonditionering mm. Bakom är det tomt med massor av plats för de åkandes fötter och eventuellt någon handväska.
Plattformen med hjulupphängningar och drivlina har utvecklats i samarbete med Ford och Mazda och samma plattform dyker i höst upp i nya Ford Focus och i nya Mazda 3. Även amerikanska Ford-modeller kommer att byggas på samma plattform.
<B>Svenskt, franskt och japanskt</B>
I introduktionsmodellerna av nya S40 kommer den svenska 5-cylindriga motorn att användas. Den lanserades redan 1992 i Volvo 850, men också en 4-cylindrig diesel från franska Peugeot. Senare kommer 4-cylindriga bensinmotorer som utvecklats av Mazda. Volvo S40 kommer också i sin motorstarkaste version på 220 hk att erbjudas med fyrhjulsdrivning.
Både fem- och sexstegade växellådor finns i sortimentet och senare kommer också en steglös så kallad CVT-låda. Därmed har alltså Volvo fått tillbaka den remdrivna transmission som de en gång gjorde sig av med i affären med holländska Daf.
Redan i vår kommer också en kombiversion som får beteckningen V50 och senare också en kompakt stadsjeep som döps till XC50.
<B>Säkrast i klassen</B>
Volvos mål är att den nya bilen ska bli den säkraste i sin klass. I fronten används exempelvis fyra olika slags stål i ett avancerat samspel för att klara höghastighetskollisioner.
Nya Volvo S40 kommer att byggas i Volvo Personvagnars fabrik i Gent i Belgien, som har byggts om till en kostnad av 340 miljoner euro speciellt för detta ändamål.
Produktionen startar i höst och de första exemplaren av den nya bilen når Sverige innan jul.
Rolf Gildenlöw/TT Spektra