Riksintressen är geografiska områden som pekats ut för att de anses ha ett nationellt värde. Regeringens intention är att antalet riksintressen ska minska kraftigt, en översyn som är en del av januariavtalet mellan S, MP, C och L.
Regeringen bedömer att det behövs regelförenklingar för att underlätta för bostadsbyggandet i Sverige. En del i förenklingsarbetet är att minska antalet riksintressen. Riksintressen, ett markskydd, innebär intrång på det kommunala planmonopolet. Enligt Boverket är många av kriterierna för riksintressen föråldrade.
I Trafikverkets förslag plockas Norrköpings flygplats och riksväg 51 mellan Norrköping och Örebro bort som riksintressen.
Tidigare har ett kriterium varit att något varit av regional betydelse, ett kriterium man efter utredning landat i att man inte har lagstöd för.
– Därför faller ett antal anläggningar bort, bland annat riksvägen och Norrköpings flygplats, säger Rami Yones, enhetschef för nationell samhällsplanering vid Trafikverket.
– Det kan vara jätteviktigt för en region eller en kommun, och den bilden kan vi dela, och då är definitivt inte den här vägen och flygplatsen ensamma om det, men det räcker inte för att vara riksintresse.
Ett riksintresse innebär att kommunens planmonopol inte gäller. Man kan till exempel inte bygga bort flygplatsen genom att upplåta bygglov för höga byggnader i inflygningen så flygplatsen inte kan fortsätta existera, säger Yones.
– Eller man kan inte upplåta stora bostadsområden i närheten av trafikplatser som gör att man får kraftig trängsel och trafiksäkerhetsrisk på vägen. Är det riksintresse då har Trafikverket mandat och rätt att säga nej, men är man inte riksintresse så är det kommunen i princip som avgör.
Norrköpings flygplats är inte av tillräckligt stor betydelse för det nationella transportsystemet för att vara ett riksintresse.
– Det handlar om vilken funktion i systemet man har. Om man inte har inrikeslinjer, och inte stadigvarande internationella linjer, och har ganska nära till andra flygplatser som har det, då faller det i betydelse, säger Rami Yones.
Trafikverkets förslag lägger makten i kommunens händer, hur man vill göra med flygplatsen.
– Väljer man flygplatsen så är det ett kommunalt beslut, väljer man bostadsetablering, bostadsbyggande, kring de influensområden, bullerområden, som Norrköpings flygplats har, så är det kommunens val.