Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Forskare slår larm om den nya matteundervisningen

51 - 49 = 18. Det tror nästan en tredjedel av eleverna i årskurs fyra, enligt en stor undersökning. Orsaken är enligt forskare förvirring kring ett relativt nytt sätt att lära sig matte i skolan, ofta kallat mellanled.  - Systemet med mellanled tillämpas inte på rätt sätt. Det blir förödande konsekvenser av detta senare, säger universitetslektor Per-Olof Bentley.

Räkna med mellanled. I montessoriklasserna på Victoriaskolan använder man sig av det nu kritiserade systemet. Foto: Janne Forsby

Räkna med mellanled. I montessoriklasserna på Victoriaskolan använder man sig av det nu kritiserade systemet. Foto: Janne Forsby

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2009-01-22 03:00
I mitten av december visade en stor internationell studie att eleverna i Sverige i årskurs fyra och åtta ligger ganska långt efter andra jämförbara länder när det gäller mattekunskaperna. Kunskapsnivåerna har dessutom halkat ännu mera bakåt jämfört med tidigare år. När forskare började granska resultaten och intervjua elever framträdde en bild av förvirring i klassrummet. Förvirringen består i att eleverna blandar ihop olika beräkningssystem och dessutom tillämpar dem felaktigt. Tokigt sätt
- Man gör på ett tokigt sätt i Sverige nu. Om 30 procent av barnen får 51 - 49 till 18 så är det något som inte stämmer, säger Per-Olof Bentley vid Göteborgs universitet som varit forskaransvarig för den svenska delen av undersökningen. Han menar att problemen är flera. Dels hittar han och hans forskarkollegor läromedel som ökar förvirringen bland eleverna. Olika system presenteras utan att besvara frågan varför. - Läromedlen går igenom detta nya sätt att räkna med mellanled som om det vore rent mekaniskt. Det finns ingen reflektion varför man ska göra på det ena eller andra sättet, säger han. Per-Olof Bentley menar att tekniken med mellanled kräver att lärarna och eleverna har helt klart för sig varför man gör som man gör. - Lärarna måste dessutom fortbildas för att förstå att detta problem finns, säger han. Brister i taluppfattning
Till råga på allt brister det i taluppfattningsförmågan bland eleverna, särskilt i årskurs fyra, visar undersökningen. Och bristerna följer eleverna upp i klasserna. - 40 procent av eleverna i årskurs åtta har inget automatiserat kunnande om addition, subtraktion eller multiplikation. De har helt enkelt ingen naturlig uppfattning om att 51 - 49 inte kan bli 18. Därför reagerar de inte som vi vuxna om orimligheten i resultatet, säger Per-Olof Bentley. Desperata lärare
Han säger att många gymnasielärare hört av sig till honom i desperation över de bristande mattekunskaperna eleverna tar med sig till gymnasiet från grundskolan. - Det blir förödande konsekvenser av detta senare i utbildningssystemet. Det positiva man kan säga är att vi nu börjar förstå varför mattekunskaperna utvecklas åt fel håll. Då kan vi ju göra något åt det, säger han. I sin forskningsrapport till Skolverket slår Per-Olof Bentley fast att "Det som troligen händer i dag är, att eleverna under de tidiga åren i grundskolan övar in felaktiga strategier och fortsätter att använda dessa strategier, vilka därmed befästs alltmer under flera skolår. De elever som klarar uppgifterna bäst tycks vara de, som också behärskar standardalgoritmerna för de fyra räknesäten".
Räknesättet med mellanled började användas i Sverige under mitten av 1990-talet. Enligt Per-Olof Bentley praktiserar ungefär två tredjedelar av lärarna det nya systemet, medan resten håller fast vid det gamla systemet med taluppställning. Poängen med mellanled är enligt förespråkarna att det speglar det naturliga tankesättet hos barn. Man räknar ental för sig, tiotal för sig osv. Exempel på mellanled: 37 + 18 = (30 + 10 = 40; 7 + 8 = 15; 40 + 15) = 55 Vid subtraktion är det lite mer komplicerat: 64 - 27 = (60 - 20 = 40; 40 - 7 = 33; 33 + 4) = 37 Så här får eleverna felaktigt 51 - 49 till 18: 51 - 49 = (50 - 40 = 10; 9 - 1 = 8: 10 + 8) = 18 Undersökningen om mattekunskaperna görs i TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), en internationell studie som genomförs vart fjärde år. De senaste resultaten var nedslående för Sverige, som backar rejält bland de länder som deltar i undersökningen. Mer fakta finns på www.skolverket.se/sb/d/1679
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om