En och annan Norrköpingsbo har kanske märkt att det i inte har gjorts några underhållsarbeten på Norrköpings gator i sommar. Det beror på att de har försenats med flera månader. Orsaken är att Skanska Asfalt och Betong AB, som la bud men förlorade i den upphandling av arbetena som tekniska kontoret gjorde tidigt i våras, överklagade upphandlingen.
Tacka SkanskaNormalt är den här typen av överklaganden ett gissel för kommunerna. De blir allt vanligare och de försenar och fördyrar. Men i det här fallet kan kommunen faktiskt tacka Skanska för deras tilltag.
Kommunen förlorade visserligen i förvaltningsrätten och tvingades göra om hela upphandlingen. Och samma tre företag som lagt bud första gången lämnade åter anbud. Och vann gjorde även denna gång Asfaltgruppen Öst AB. Skillnaden var att priserna nu sjönk kraftigt. I synnerhet hade vinnande Asfaltgruppen Öst pressat sitt pris, från 11,7 miljoner till 7,7 miljoner.
-?Det här är kanske den bästa upphandling vi gjort. Den kommer att gynna Norrköpingsborna, säger Mathias Kronberg, nöjd driftingenjör.
Sparar miljonerHans förklaring till prisfallet är att det här handlar om ett företag som är extra angeläget om att vinna för att slå sig in på marknaden. Följden är i alla fall att kommunen sparar fyra miljoner samtidigt som arbetena kommer igång ungefär när de i vanliga fall avslutas, det vill säga i augusti, för att sedan fortsätta hela hösten.
- Förhoppningsvis är vi klara innan asfaltverken stänger i december, säger Mathias Kronberg.
Vad det handlar om är att byta slitlagret på de mest slitna sträckorna på i första hand de hårdast trafikerade vägarna. Det brukar behöva göras var femte år på hårt trafikerade leder som Ståthöga, medan bostadsgatorna klarar sig 20 år och mer.
SmågatorI år kommer bland andra riksvägen i rondellen vid Finspångsvägen, Hagarondellen och Finspångsvägen från Svärtinge till Ryssnäs få nytt slitlager. Detta under förutsättning att inte Norrköping Vatten eller något annat av de företag som gräver ner ledningar i gatorna ska göra jobb samtidigt. För då har de företräde. I övrigt är det ovanligt många smågator som får ny slityta i år, bland annat i Kneippen.
Kungsgatan från Skvallertorget och ner till Norrtull ska också få nytt slitlager och här handlar det om den typ av beläggning som motverkar att hälsovådliga partiklar frigörs i luften. Den övre delen av Kungsgatan har redan fått den. Den består av slitstark sten, porfyr, som släpper ifrån sig mindre partiklar än vanlig asfalt, förklarar Mathias Kronberg.
- Vi har lyckats bra med den här i Norrköping. Det är samma som vi har lagt på Östra Promenaden och som gjort att vi fått ner halterna av partiklar under gränsvärdena, säger han.