Syftet med detaljplanen för fastigheterna Risängen 2:3 och Sylten 4:1 är att frigöra markyta inom området för anläggning av en ny återvinningscentral, Nodra Park.
En järnvägsbro, en bro som går över Ljura bäck, vilken rinner längs planområdets nordliga kortsida, får ändrad användning till allmän plats för att tillåta passage för allmänheten, inte minst fågelskådare som lockas av fridlysta kungsfiskare här, och möjliggöra åtkomst till återvinningscentralen för lastbilstrafik. Bron görs om till en vanlig trafikbro, som huvudsakligen kommer att användas av Nodra Park, som ska ta in sina lastbilar den vägen, från Sjötullsgatan.
Anslutningen för allmänhetens biltrafik blir från Lindövägen.
Planområdet är beläget på Syltenområdet, strax öster om innerstaden och väster om Lindö, mellan Lindövägen och Sjötullsgatan. Planområdet, i dag naturområde planlagt för industri, uppgår till cirka 7 300 kvadratmeter. Det är före detta deponimark, med förorenad mark.
– Majoriteten av det kommer att, på olika sätt, saneras eller hanteras, säger planarkitekt John Bovellan vid samhällsbyggnadskontoret.
Nodra AB uppskattar antalet besökare till 300 000 per år. Bedömningen är att kön i 90 procent av fallen inte blir längre än cirka två fordon och att det 40 meter långa vänstersvängsfältet på Lindövägen är tillräckligt. Det kommer också att finnas ett gatunät inne på själva Nodra Park med vändplan.
Under daglig drift kan buller uppstå, men det bedöms inte negativt påverka omkringliggande industriverksamheter.
Omkringliggande företag, som överklagade bygglov för den tillfälliga returpunkten som sedan hamnade vid Fiskebyvägen, menar dock att alla de parallella processer som är aktuella för Nodra Park har brister beträffande påverkan på omgivningen. Företagen menar också att trafikutredningen inte speglar den verkliga situationen i korsningen lokalgatan och Lindövägen. De befarar köbildning som påverkar den egna logistiken och innebär försämrad trafiksäkerhet.
Enligt John Bovellan ska en av verksamheterna på den norra delen eventuellt ges möjlighet att köra ut mot Sjötullsgatan.
Dagvattenhanteringen har varit en komplicerad fråga som har utretts i detaljplanen.
– Det har varit en svår nöt att knäcka, för vi vill ju inte försvåra möjligheten för Ljura bäck att uppnå sina ekologiska mål. Det är det som kommer att bli huvudfokus, att fördröja och rena eventuellt dagvatten som uppkommer inom området.
Detaljplanen var tänkt att antas under 2021, en försening som beror på en kombination av en markstabilitetsutredning, och en komplicerad dagvatten- och markföroreningsutredning, med tanke på närheten till bäcken. Det är också en detaljplan som riskerar att överklagas, så när byggstart kan bli är svårt att säga.
Bovellan menar att det är ett bra ställe för den återvinningscentral som Norrköping så väl behöver, med tanke på ytan och relativ närhet till centrum. Enligt Bovellan utreder man i andra projekt möjligheten att få till en gång- och cykelväg till Nodra Park i framtiden.
Reidar Svedahl (L), ordförande i nämnden, kan inte svara på när Nodra Park kan stå klar:
– Det är svårt att veta hur snabbt det går, hur många överklaganden det kommer. Det kommer sannolikt att ta några år, säger han.