Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Försämringarna går i otakt med utvecklingsplaner"

Norrköping behöver kollektivtrafik som går i takt med kommunens utveckling, menar oppositionsrådet Sophia Jarl (M) som tycker att kommunens översiktsplanering borde styra var Östgötatrafiken drar sina busslinjer.

Oppositionsrådet Sophia Jarl (M) oroas av utarmningen av kollektivtrafik på landsbygden. Lundby på Vikbolandet, där det byggs nytt, tappar sin busslinje.

Oppositionsrådet Sophia Jarl (M) oroas av utarmningen av kollektivtrafik på landsbygden. Lundby på Vikbolandet, där det byggs nytt, tappar sin busslinje.

Foto: Susanna Beskow Norgren/Inger Ramstedt

Norrköping2021-02-03 17:00

Det har vid flera tillfällen de senaste åren uppkommit intressekonflikter mellan Norrköping kommuns planer för olika boendeområden och Östgötatrafikens dragning av kollektivtrafik. 

Flera busslinjer har dragits in i de stråk där kommunen påbörjat eller planerar för bostadsbyggande. Även landsbygden påverkas mycket. Lokalmedia har nyligen rapporterat om linje 441 på Vikbolandet.

Nu vill Moderaterna se förändringar för att stoppa utarmningen av kollektivtrafik utanför staden. 

– Det har förekommit en diskussion där medborgare upplever att de inte kan få del av kollektivtrafiken i de områden som de bor i, områden som kommunen faktiskt har pekat ut som utvecklingsområden, i olika planer, både i översiktsplanen och detaljplaner, säger Sophia Jarl.

Människor uttrycker oro för hur barn ska komma till skolan, och missnöje över att man inte kan jobbpendla med kollektivtrafiken.

Kommunens vision om 175 000 invånare 2035 bygger på utveckling av ytterområden och landsbygden, i områden som Lundby och Kuddby på Vikbolandet, Strandvägen i Krokek, Vånga och Simonstorp.

– I de här områdena ser vi att Östgötatrafiken som är det regionala bolaget som sköter kollektivtrafiken väljer att försämra sin trafikering väsentligt de kommande åren. 

Närtrafik kan inte ersätta linjetrafik för pendling, menar Jarl. Moderaterna har länge velat ha hårdare skrivningar i kommunens yttranden över försämringarna, som går i otakt med kommunens översiktsplanering.

I dag sker mycket av planeringen på tjänstemannanivå. Moderaterna, som upplever att Östgötatrafikens mål i dag trumfar kommunens översiktsplanering, föreslår i en motion till kommunfullmäktige att Norrköping ska ta initiativ till att formerna för samråd mellan Region Östergötland/Östgötatrafiken och kommunen utvecklas.

Moderaterna vill att det ska finnas ett forum för ansvariga politiker där kommunen ska informera om aktuella utvecklingsplaner, och att de planerna ska utgöra underlag för den trafikbeställning som Region Östergötland genom trafik- och samhällsplaneringsnämnden gör till Östgötatrafiken.

– Vi vill se en ny politisk process där kommunens planer prioriteras framöver. Det ger också en signal till alla andra kommuner att sätta igång en liknade process, säger Sophia Jarl som tycker att Norrköping ska vara ledande i det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!