Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Försäkringskassan om fusket: "Svårt att upptäcka"

Fusk med assistansersättning är svårt att upptäcka, enligt Försäkringskassan. Det utnyttjas av oseriösa aktörer för att begå bedrägerier.

Enligt Försäkringskassan är de felaktiga utbetalningarna svåra att komma till rätta med.

Enligt Försäkringskassan är de felaktiga utbetalningarna svåra att komma till rätta med.

Foto: Jessica Gow/TT

Norrköping2021-07-15 18:00

Som Folkbladet berättade i torsdagstidningen ska en kvinna i Norrköping betala tillbaka 13,5 miljoner i assistansersättning. Saken har även utretts av polisen, men det framgår inte av Försäkringskassans beslut om utredningen har lett till åtal.

Är det här ett av de största återkraven när det gäller assistansersättning?

"Försäkringskassan har haft flera stora assistansärenden som genererat stora belopp under 2020. 13,5 miljoner är ett stort återkrav och avser en felaktig utbetalning under en längre tid", skriver Kristina Boija, områdeschef på avdelningen för gemensamma försäkringar på Försäkringskassan.

Hur kan det gå nästan tio år innan det upptäcks att assistansersättning har betalats ut felaktigt? 

"De avsiktliga felen, som beror på att de sökande – enskilda, eller företag – medvetet och mer eller mindre systematiskt försöker få ut pengar från ersättningssystemen på oriktiga grunder, är många gånger svåra för myndigheterna att komma till rätta med. Det finns flera skäl till detta. Ett skäl som är viktigt att inte glömma bort i en diskussion om felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen är att de svenska välfärdssystemen och dess administration i hög grad vilar på en grund av tillit till att de sökande inte medvetet försöker missbruka systemen."

Kristina Boija menar också att vissa saker är svåra att kontrollera.

"Till exempel är det svårt för utbetalande myndigheter att upptäcka brottsligt nyttjande i situationer när allt på ytan ser korrekt ut. Det är svårt för Försäkringskassan och kommunerna att kontrollera i vilken utsträckning som den personliga assistans man betalar för faktiskt utförs, ett förhållande som ett flertal gånger utnyttjats av oseriösa aktörer för att begå omfattande bedrägerier mot myndigheterna." 

Enligt Kristina Boija görs kontroller både innan och efter att ersättning har betalats ut.

"De som försöker missbruka välfärdssystemet hittar Försäkringskassan genom slumpmässiga och riktade kontroller. Försäkringskassan hittar dem också genom att vi får in tips från andra myndigheter, allmänheten och internt inom Försäkringskassan. Samverkan med andra myndigheter är en mycket viktig del i arbetet med att upptäcka missbruk av vårt välfärdssystem. Under 2018 begränsades Försäkringskassans lagliga möjligheter att ompröva pågående utbetalning av assistansersättning, vilket så klart har påverkat kontrollarbetet."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!