Förlorare: samhället
Segregationen bland unga ökar i takt med att valmöjligheterna ökar då allt fler friskolor etablerar sig i kommunen. I dag berättar läraren Ulrik Olsson om hur han, ur en lärares perspektiv, ser att skolan förändras när de studiemotiverade eleverna söker sig till friskolor och de elever med behov av extra stöd blir kvar i den kommunala skolan. Dessutom berättar Lars Stjernkvist, ordförande för barn- och ungdomsnämnden, om politikernas plan för hur de ska lösa problemet.
"Förr kändes det som att den svenska skolan var en skola för alla" säger mellanstadieläraren Ulrik Olsson. Han har i alla fall tankar om hur dagens segregation ska undvikas.
Foto: Sandberg Niclas
Kvar blir främst de svagpresterande eleverna som tidigare inspirerats och fått motivation av de duktiga eleverna. Enligt Ulrik Olsson söker inga av eleverna med särskilda behov till friskolor. För 10 år sedan, innan friskolorna hade slagit rot i Norrköping, var läget annorlunda. - Vrinneviskolan ligger i ett perfekt integrationsområde där både svenskar och invandrare i olika samhällsklasser bor. Det har varit en bra blandning på skolan, men nu är den på väg att försvinna. Enligt Ulrik Olsson finns det fördelar även för de studiemotiverade eleverna att gå i en skola med varierade elevgrupper. - Det finns enorma pedagogiska vinningar med att låta eleverna undervisa varandra. Elever som kan förklara för någon annan har verkligen förstått och har gått ett steg längre med sin kunskap. Dessutom har de andra eleverna mycket större chans att förstå när en jämnårig förklarar. Samhället förlorar
Han menar att hela samhället står som förlorare på den ökade segregationen. - Förr kändes det som att den svenska skolan var en skola för alla. Alla fick den hjälp de behövde. Men nu med friskolorna har det blivit en segregering med elitskolor för de duktiga eleverna och kommunala skolor för elever som behöver stöd. 2/3-samhälle
På sikt tror Ulrik Olsson att vi hamnar där USA är idag, med ett så kallat 2/3-samhälle. - Det betyder att två tredjedelar fungerar i samhället men en tredjedel står utanför arbetsmarknaden och välfärden. Ett sätt att lösa problemet med segregation tror han är att tilldela friskolorna ett områdesansvar. Det vill säga att de ska ta emot alla elever som bor i ett område, precis som de kommunala skolorna gör. - De ska ta hand om alla barn, även de med särskilda behov och de med diagnoser, säger Ulrik Olsson.