För åttonde gången sedan 2010 mätte SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) hur nöjda – eller missnöjda – lokala företagarna är med servicen i kommunen.
Trots att Norrköping backar i mätningen så hamnar det totala NKI-värdet (Nöjd kund-index) på godkänd nivå. Värdet hamnade på 68, vilket kan jämföras med 73 i förra årets mätning, vilket motsvarar "bra" på betygsskalan.
Det blev med andra ord ett litet tapp den här gången.
– Vi ser allvarligt på att vi har tappat. Det är viktigt att vi har en nära dialog med företagarna i vårt arbete framåt. Vi ska också ta lärdom av det som vi gjort bra och utveckla företagarnas kundresa, inte bara inom bygglov utan inom alla andra områden också, säger Anna Thörn kommundirektör i ett pressmeddelande.
I mätningen bedöms kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.
Bäst betyg får Norrköping vad gäller markupplåtelse och bygglov med NKI-värden på 73 respektive 72. Lägst betyg får kommunen vad gäller miljö- och hälsoskydd. Där hamnar NKI värdet på 65.
– Alla företag är otroligt viktiga för staden och dess utveckling. Ett bra företagsklimat ska alltid prioriteras. Nu behöver vi analysera vad årets tapp beror på och sedan jobba för att kommunens service ska bli ännu bättre i dialog med näringslivet, säger kommunalråd Reidar Svedahl (L).
189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.