Det är onsdag och på Coffice i Norrköping börjar ungdomar droppa in när klockan närmar sig 14.00. Det handlar om årets upplaga av UngDrive och här ska det hållas en inspirationsträff efter att deltagarna nu haft igång sina verksamheter i ett par veckor. Många av deltagarna är på resa så här mitt i sommaren men fem killar dyker i alla fall upp för att berätta om sina erfarenheter och kanske få goda råd av coacherna Emma Trygg och Antoine Engström.
Det visar sig att försäljning av kläder av olika sorter är populärt bland årets UngDrive-kull – i alla fall av de som är här denna dag. Ett exempel är David Evertsson och Erik Östlund från Ringarum som importerar T-shirts, hoodies och kepsar med tryck de designat för att sedan sälja.
– Det som varit svårast är att hitta leverantörer som har rimliga priser när man beställer mindre kvantiteter, berättar Erik Östlund som tillägger att det gör att vinstmarginalen blir ganska liten.
– Det är också viktigt att ha ett tryggt betalningssystem när man säljer över internet. Vi har swisch men också paypal nu.
Ishak Chakro har istället valt glassförsäljning – hittills har han hållt till i Folkparken. Han hoppas naturligtvis på bättre väder vilket är ganska viktigt när man valt just glass.
De två coacherna berättar att man i år har 23 deltagare som tillsammans driver 18 företag.
– Väldigt många har valt kläder eller någon form av fika men det finns olika verksamheter: vi har två tjejer som säljer crepes i Söderköping, en som klipper gräs och mycket annat, berättar Emma Trygg som tillägger att avrundningsmötet äger rum den 8 augusti så än är det en månad kvar för deltagarna att förkovra sig i sina företag.
patrik.selsfors@folkbladet.se
011-200 472