Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förbättringar bara vid själva mätstationen

Kungsgatan tillhör en av landets smutsigaste. Kommunen har nu lyckats få ner partikelhalten rejält. I alla fall vid själva mätstationen vid Visualiseringscentret.Men är det här verkligen representativt för hela Kungsgatan?

Foto: Janne Forsby

NORRKÖPING2012-09-14 06:14

Kungsgatan i Norrköping var den fjärde smutsigaste gatan i landet. Det berättade Folkbladet i förra veckan. Miljö- och hälsoskyddschefen i kommunen tycker att siffrorna från SMHI:s rapport är missvisande eftersom de bygger på 2008 års mätningar, det första året kommunen började mäta luften på Kungsgatan. Efter 2008 har kommunen satt in en rad olika åtgärder för att förbättra luften på den smutsiga gatan. (Se faktaruta).

- Vi har verkligen lyckats med vårt arbete att få ner partikelhalten, sa miljö- och hälsoskyddschefen Madeleine Karlsson.

Åtgärder vid mätstationen

Men förbättringar har bara gjorts där själva mätstationen står, vid Visualiseringscentret. Förutom att byta asfalt från brandstationen ner till Skvallertorget så har kommunen smalnat av vägen, sänkt hastigheten och lagt ny stenbeläggning, precis där luftmätaren står.

Är detta verkligen representativt för hela Kungsgatan?

- Ja, vi har satt upp den där eftersom det är det värsta stället på hela Kungsgatan. Gatrummet är trångt, byggnaderna är höga och står så tätt, det är mest instängt där. Så ser det inte riktigt ut på övriga Kungsgatan där vi har en större luftomströmning varför det inte blir lika höga partikelhalter, säger miljö- och hälsoskyddsinspektör Veronica Cederlund, som miljö- och hälsoskyddschefen hänvisar till.

"Konstigt"

Mats Gustafsson, forskare i luftkvalitet på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är inte i detalj insatt i hur Norrköping jobbat med luftföroreningarna på Kungsgatan.

- Jag tycker att det låter konstigt att man sätter upp farthinder, sänker hastigheten och gör avsmalningar exakt vid själva mätplatsen. Men det kan ju finnas olika orsaker till varför man gör lokala insatser.

Även Gunnar Omstedt, luftforskare på SMHI, är skeptisk till att kommunen bara har gjort förbättringar vid själva mätstationen.

- Märkligt att man då kan säga att luftkvaliteten är bra på hela gatan, säger Gunnar Omstedt.

Bieffekt

Enligt Veronica Cederlund har insatserna som gjorts vid Visualiseringscentret och som fått partikelhalten att bli ännu lägre, inte gjorts på grund av att mätstationen står där.

- Det har bara blivit en positiv bieffekt. Även vid Skvallertorget har trafiksituationen förändrats och trafikanterna måste samsas på ett annat sett än tidigare vilket har lett till lägre hastigheter, säger hon.

Veronica Cederlund säger att kommunen har gjort uppskattningar av luftkvaliteten på hela Kungsgatan och att man inte har överskridande värden på andra ställen än vid själva mätstationen, vid Visualiseringscentret.

Men hur vet ni det, ni har ju inte gjort mätningar på andra ställen?

- Vi har ju gjort beräkningar med hjälp av olika variabler och kommit fram till att platsen vid mätstationen är enda stället som överskrider värdena.

Är det inte läge att byta ställe på mätstationen för att se hur luften är längre ner mot Norrtull där många bor?

- Jo absolut det är nog dags att fundera på att flytta vissa mätare. Men när man gör åtgärder är det bra att ha mätstationen på samma ställe under en viss tid för att se om det verkligen händer något.

Hon framhåller att luften på Kungsgatan snart kommer att förbättras även på resten av Kungsgatan i och med att ny asfalt ska läggas på hela Kungsgatan. (Se artikel bredvid).

Fakta/Åtgärder på Kungsgatan
2009: CMA-bekämping, som innebär att man binder dammet så att det inte flyger runt i luften utan ligger kvar i vägbanan. (Från 59 till 53 dygn då halten av partiklar överskred miljökonsekvensnormen).2010: Byte av beläggning. (Från 53 till 35 överskridande dygn).2011: Annan vägbeläggning och avsmalningar vid Visualiseringscentret som gör att trafikanterna saktar ner farten vilket också sänker partikelhalten. (Från 35 till 27 överskridande dygn).Enligt miljökvalitetsnormen får halterna överskridas i högst 35 dygn per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om