Företaget Nobina har under sommaren inte drabbats av några större problem med skadegörelse eller busstreck.
– Det har inte varit så mycket, men vi drabbades av stenkastning i fredags. Det är farligt och äventyrar säkerheten. Som tur var gick det bra, men som chaufför blir man alltid rädd när sådant här händer, säger Thordur Elldalen.
Han vill inte peka ut Kolmården som ett särskilt utsatt område, utan nämner att man också har haft liknande problem i t ex Skärblacka.
Vad ska en förare göra vid en stenkastning?
– Man måste stanna bussen, omgående kontakta trafikledningen och se om man måste byta buss. Man kan inte åka med trasiga rutor, säger Thordur Elldalen.
Varför fortsatte föraren att köra utan att säga något till passagerarna efter händelsen i fredags?
– Föraren märkte ingenting, utan hörde bara att det dunsade till. En passagerare hade med en gitarr ombord på bussen och han trodde det var den som trillade.
Passagerare känner en oro för om stenen hade träffat någon i bussen. Hur stor är risken att det händer?
– Det är dubbla glas, så i regel går bara ytterglaset sönder. Men det räcker med en luftpistol för att gå igenom en ruta. Fast jag har aldrig varit med om att båda rutorna gått sönder, säger Thordur Elldalen.
Läs mer här
Johan Wilander, trafikchef på Östgötatrafiken, hade på måndagsmorgonen inte nåtts av någon rapport från fredagens stenkastning på linje 432.
– Vi har inte fått in någon anmälan om skadegörelse, och har inte fått några indikationer på att man har haft problem. Det vill vi naturligtvis veta, så vi är beredda om några resenärer hör av sig. Föraren har ansvaret för säkerheten och det är naturligtvis önskvärt att man frågar att det är okej med passagerarna efter liknande händelse, säger han.
– En anmälan till trafikledningen ska göras direkt, men varför det inte skedde kan jag inte svara på. Kanske var det för att klockan var mycket, säger Thordur Elldalen.
När skadegörelse inträffar gör bussbolaget Nobina alltid en polisanmälan. I höstas fick också polisen fast några ungdomar i Krokek som riktade grön laser mot bussen. Ett sådant tilltag kan riskera synskador på den som träffas.
– De fattade nog inte hur allvarliga följder sådana tilltag kan få, säger Thordur Elldalen.
Kostnaden för skadegörelse som stenkastning kan snabbt bli omfattande – bara en ruta kostar 12 000 kr att laga, en kostnad som bussentreprenören får stå för själva.
Nobina Sverige AB (tidigare Swebus AB) är en del av Nobinakoncernen och Sveriges största bussbolag med 2 400 bussar och 7 000 anställda.