För en dryg månad sedan beställde Jonathan Birgersson, 22, från Norrköping en mobiltelefonpaket men en iphone 4 med abonnemang av Telia. Han fick en orderbekräftelse och allt var i sin ordning.
Efter några dagar fick han ett mejl från Telia, om att ordern var makulerad, trots att kreditupplysningen godkänt honom.
För ungEnligt Telia beror avslaget på att Jonathan Birgersson är för ung, vilket gör honom förbannad.
- Jag har aldrig haft problem att betala. Jag har haft fast jobb i över ett år, haft stadig inkomst i fyra år, har hög lön för min ålder och inga anmärkningar, säger Jonathan Birgersson, som känner sig kränkt och misstrodd varför han anmälde ärendet till DO.
Gratisabonnemang22-åringen hade vid beställningstillfället ett mobiltelefonabonemang som han betalade 98 kronor i månaden för.
- När jag beställde min gamla telefon så fick jag ett mobilt bredband på köpet, berättar Jonathan Birgersson.
Nu har han sagt upp både gratisabonnemanget och mobilabonnemanget och har fått sin iphone 4.
- Men det tog tre veckor innan det gick igenom, säger han och framhåller att det var sista gången han handlar av Telia.
NedvärderandeEfter detta fick han veta att diskrimineringsombudsmannen valt att lägga ner ärendet, med hänvisning till att det inte betraktas som renodlad diskriminering.
- Men jag tycker fortfarande att det här är väldigt dåligt och nedvärderande. Ska jag behöva bli behandlad som en opålitlig arbetslös ungdom bara för att jag är 22, inte 23.