För mer friluftsliv i skolan

40 lärare från Norrköping med grannkommuner utbildas just nu i hur de kan inkludera mer friluftsliv i undervisningen. Vid Sörsjön anordnades på tisdagen en värdskapsdag.

Utomhuspedagogik. Torbjörn Wrange, Hans Lindqwist och Anders Wennerblad informerar. Anders Wennerblad poängterade vikten av att bevara tätortsnära skogar som det är gångavstånd till.

Utomhuspedagogik. Torbjörn Wrange, Hans Lindqwist och Anders Wennerblad informerar. Anders Wennerblad poängterade vikten av att bevara tätortsnära skogar som det är gångavstånd till.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2015-09-02 20:00

Det är Naturskyddsföreningen, Naturskoleföreningen och Sportfiskarna som gemensamt arbetar med fortbildningen "Mer friluftsliv i skolan" för pedagoger i grundskolan. Syftet är att fler pedagoger ska inspireras att inkludera mer utomhuspedagogik och friluftsliv i skolundervisningen och att fler elever ska få kunskap om och möjlighet att lära känna sin närmiljö.

Hans Lindqwist, projektledare på Sportfiskarna, berättar att man under året utbildar 400 pedagoger på tio platser runt om i landet. På måndagen samlades hela gruppen vid Cityfiske i Norrköping där Kenneth Israelsson informerade om föreningens verksamhet. Sedan åkte man ut med Ekoturen till Rödberget.

– Där håvade vi vattenorganismer och tittade på dem i bussen i mikrolupp. De visades de på stora tv-skärmar i bussen och så berättade jag om dem, säger Anette Aspegren-Güldorff som kör Ekoturen - Norrköpings kommuns rullande naturskola.

– Det var jättehäftigt, säger Anders Wennerblad från Naturskyddsföreningen när Folkbladet möter upp vid Sörsjön där det byggdes vindskydd i skogen och lagades mat.

– Det här har vi gjort i hela Sverige och även om vi köper samma ingredienser så blir det olika rätter varje gång, säger Torbjörn Wrange, utomhuspedagog på Naturskoleföreningen, när lärarna sätter igång med matlagningen och han förklarar att värdskapsdagen är en övning som ger en social dimension av hållbarhet och att friluftsliv mer är en metod än ett ämne.

– Det handlar om att sprida friluftslivet som metod för att jobba med alla ämnen. Det finns forskning som visar att språkinlärning stimuleras vid utomhuspedagogik, konflikterna blir färre och genusskillnader suddas ut, säger han.

Han menar också att den fysiska aktiviteten inte är särskilt hög i skolan, men istället för att lägga till en timme gymnastik kan man stimulera den fysiska aktiviteten genom att bedriva undervisningen utomhus med övningar som dessutom inte hela tiden går ut på tävla.

– Ju mer man lär sig om naturen ju mer rädd om den är man, säger Anette Aspegren-Güldorff.

En av deltagarna i utbildningen som pågår under två dagar är Marie Rapp som är 1-7-lärare på Åbymoskolan.

– Jag brinner verkligen för det här. Det är jätteviktigt att få in det här på ett naturligt sätt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om