För hög elräkning?
Sydkraft har skickat ut för höga fakturor till ett okänt antal autogirokunder. Det är dröjsmålsränta som av hamnat på kundernas fakturor - trots att förseningen beror på ett fel av Sydkraft.
Autogirering innebär att Sydkraft bestämmer när pengarna ska dras från kundens bankkonto och många väljer just autogiro för att alla fakturor ska betalas in i tid.
Men nu får autogirokunderna ändå dras med förseningsavgifter. Sydkraft informerar i ett brev samtliga autogirokunder om felet, men de får själva kontrollera om de drabbats.
- Vi kan inte se vilka kunder som blivit drabbade. Därför berättar vi i brevet att ett fel skett och man kan kontrollera på sin faktura om man drabbats. Då är man välkommen att ringa vår kundservice så fixar vi det, säger Stefan Svensson, chef på Sydkrafts kundservice.
Nästa faktura
Felet ska därefter justeras på kommande faktura, eftersom beloppen är alltför små för att betala ut. Orsaken till felet är tekniska problem.
Sydkraft hade missat att förnya de tillstånd, sigillnycklar, som krävs för att dra av pengar på autogiro från en bank. Därför blev betalningarna avvisade hos ett antal kunder i månadsskiftet januari och februari. Banken upptäckte att betalningarna avvisades och påtalade felet för Sydkraft.
Men dröjde två till fyra dagar innan felet rättades till och pengarna drogs från kundens konto.
- Systemet räknade dröjsmålsränta för dessa dagar, som om det vore kundens fel att betalningen inte kom i tid. Det handlar om mellan två och fem kronors ränta, säger Stefan Svensson.
- Det är inga stora belopp, men en jätteviktig principfråga att vi drar rätt belopp från kundernas konto, fortsätter Stefan Svensson.
Nu är sigillnycklarna förnyade rutinerna setts över för att samma misstag inte ska begås igen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!