Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

För dyrt att använda Gotlandsfärja till SM

Ska Destination Gotlands jättefärja m/s Thjelvar delta i junior-SM i segling i Arkösund i sommar? Det låter kanske konstigt, men Lars-Erik Hjortstig från SM-arrangerande Norrköpings Segelsällskap hoppas det.

Norrköpings Segelsällskap vill hyra Gotlandsfärjan Thjelvar, som ligger i Norrköpings hamn, till junior-SM-arrangemanget i Arkösund.Foto: Robert Svensson

Norrköpings Segelsällskap vill hyra Gotlandsfärjan Thjelvar, som ligger i Norrköpings hamn, till junior-SM-arrangemanget i Arkösund.Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2011-02-05 03:00

- Vi behöver mer hotell- och restaurangkapacitet under SM-veckan i slutet av juni och när jag fick se i Folkbladet att båten ligger i Norrköpings hamn, såg jag båten som en tänkbar förstärkning under SM.

Har du kollat med Destination Gotland, om de kan tänka sig att köra ut färjan till Arkösund under SM-veckan i slutet av juni?

- Nej, så långt har jag inte kommit än, men det vore ju en dröm för oss att få ut en båt med mycket kapacitet för både hyttboende och restauranger under SM-veckan. Inte minst för att vi räknar med tusentals besökare under SM-veckan och många tvingas bo långt från Arkösund.

"Käck idé"
Folkbladet ringde upp Destination Gotlands vd Ulf Ahlquist och berättade om NSS funderingar angående Thjelvar.

- Det är onekligen en käck idé, att låta båten vara förläggning under en SM-vecka i Arkösund, säger han spontant.

- Men jag är ganska säker på att det inte är ekonomiskt försvarbart, eftersom båten just nu ligger tagen ur trafik och avregistrerad i Norrköping.

- Så det handlar om en väldigt komplicerad och dyrbar historia, om man ska starta upp båten för bara en veckas användning. Det handlar om att bemanna båten igen och också att Transportstyrelsen måste klassa båten och besikta den, innan hon går att använda för charteruppdrag igen. Passagerarbåtar är ju omgärdade av väldigt hårda säkerhetsbestämmelser.

Ekonomiskt
Och om det var ett längre charteruppdrag, står Thjelvar beredd att rycka in till tjänstgöring igen?

- Ja, precis. Det går nog åt ett par månaders charter, för att affären ska vara ekonomsikt försvarbar. Så att ställa i ordning båten för bara en veckas användning ser jag som uteslutet.

- Men, tillägger Ulf Ahlquist, själva idén låter väldigt bra och båten kan för en tomstående se väldigt attraktiv när hon ligger där vid kajen i Norrköping, men tyvärr talar allt för att vi måste avstå en sådan eventuell förfrågan av just kostnadsskäl.

Och det hjälper inte att Arkösund bara ligger en bit ut i Bråviken?

- Nej, det är samma regler som gäller bara hon ska förhalas till andra sidan hamnen med passagerare ombord, som om hon skulle chartras ut ett halvår eller längre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om