Den svenska glassmarknaden växte med nära nio procent under pandemiåret 2020, visar försäljningsstatistik som undersökningsjätten Nielsen tagit del av.
De tre stora aktörerna, Sia Glass (10,9 procent), Triumf Glass (9,8) och GB Glace (8,5) ökade sina volymer rejält under förra året och man misstänker att den pågående pandemin ligger bakom utvecklingen.
I takt med restriktioner och rekommendationer som begränsar vårt sociala liv har livsmedelsföretagen klarat sig hyggligt.
– Vi har sett en jätteökning av vad vi i branschen kallar flerpack, alltså en box med flera glassar, och det tror vi med all säkerhet är en effekt av pandemin, säger Dan Bengtsson, marknadschef på Sia Glass i ett pressmeddelande.
Martin Kregert, butikschef på Ica Kvantum i Klockaretorpet i Norrköping, är inne på samma spår.
– Vi hade nyligen ett möte med GB och deras resonemang gick ut på samma sak; folk är hemma mer. Och fikar hemma.
Glassen säljer bra?
– Inte styckvis, kanske, men försäljningen av flerpack har ökat. Där har vi sett ett ändrat beteende bland konsumenterna.
Det är inte bara glass som gått åt i extra mängd under det senaste året.
– Vi har sett en tendens under pandemin, att det vi kallar "belöningssortimentet" har sålt bättre. Folk unnar sig lite finare grejer nu, som exempelvis skaldjur, berättar Martin Kregert.
Vad kan du läsa ur försäljningssiffrorna från din butik i Klockaretorpet?
– För vår del är det svårt att mäta. I somras mötte vi höga siffror eftersom vi hade O-ringen här i Norrköping året innan.