Flygskatten hot mot Kungsängen
Från l juli införs en ny skatt på flygresor i Sverige. På DN Debatt kunde man igår läsa stark kritik mot beslutet som regeringen tagit tillsammans med miljö- och vänsterpartiet. Miljön kan istället bli sämre, turister väljer andra resmål, vanligt folk reser mindre och en massa jobb kan försvinna, menar kritikerna.
Turismen kan också minska, man kan välja att åka till ett land där det är billigare.
Finns en risk
- Det är inte bra för hela den här branschen som har klara utvecklingsmöjligheter, säger Mattias Ottosson som "representant för 125 000 flygplatsägare", alltså invånarna i Norrköping och vårt Kungsängen.
- Risken för oss är att vi får svårare att få fler operatörer hit när det tillkommer nya skatter.
- Det här är ett beslut som socialdemokraterna tvingades till i budgetuppgörelsen med miljöpartiet och vänstern, fortsätter Ottosson. Det här är frågor där vi skiljer oss, de två partierna är alltid starkt negativa till flyg och transporter och det är inte alls säkert att det blir några miljövinster av den här skatten, kanske gör lagen oss en björntjänst i stället.
På det sätt m och v värnar om miljön menar Ottosson att de blir konservativa krafter.
"Balansgång"
- Vi värnar ju alla om jobben, men gör det på olika sätt. Visst är det en balansgång, men det blir inte bättre miljö för att vi får den här nya skatten.
I debatten sägs att Danmark har infört systemet med flygskatt men tar nu bort den igen. Storbritannien har haft ett förslag om skatten men avvisat det efter att ha utrett konsekvenserna.
Skatten blir 96 kronor per person och sträcka inom Europa och 192 kronor utanför EU (alltså gånger två för hemresa också).
Ett mycket mer konstruktivt förslag anser kritikerna vara att stimulera användningen av modernare och mer miljövänliga flygplan och att man kunde ha en skatt på tomma flygstolar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!