Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flygplatschefen optimist trots vikande passagerarsiffor

NORRKÖPING
Flygtrafiken på Kungsängen minskade kraftigt i mars, jämfört med förra året.
- Lågkonjunktur, färre charterplan och uppehåll i Arlanda-trafiken, förklarar flygplatschefen Lars Samuelsson.
Han är kritisk mot researrangörerna som rear resor från Arlanda i stället för att flyga mer från Kungsängen.

Trots negativa marssiffror tror Kungsängen-chefen Lars Samuelsson på flygplatsens framtid. Bland annat den nya Oslo-trafiken och den återupptagna Arlanda-trafiken.
FOTO: JANNE FORSBY

Trots negativa marssiffror tror Kungsängen-chefen Lars Samuelsson på flygplatsens framtid. Bland annat den nya Oslo-trafiken och den återupptagna Arlanda-trafiken. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2002-04-10 00:00
- I stort sett alla charterplatser från Kungsängen i sommar är slutsålda. I stället för att satsa på fler turer från Kungsängen så centraliserar reseföretagen chartertrafiken till Arlanda och säljer sista minuten-resor därifrån, säger Lars Samuelsson.
- Trots att kunderna uppskattar just närheten. Det vore inga som helst problem att köra åtminstone en charterresa per dag härifrån, säger flygplatschefen.

<b>Minskad charter</b>
Jämfört med mars förra året så har Kungsängen minskat med ca 30 procent. Det är ungefär samma minussiffra som tidigare månader i år. Alla flygplatser i landet minskar, i snitt med 13 procent.
Norrköping visar alltså sämre siffror än de flesta andra flygplatserna.
Lars Samuelsson:
- Dels har charterflyget minskat från fyra till två resor per vecka. Dels upphörde Arlandaflyget under en tid och det visar sig nu i statistiken.
De charterflyg som flyttat från Kungsängen är Egypten och Teneriffa.
Arlanda har nu återupptagits.

<b>Oslo framgång</b>
- Den nya trafiken på Oslo via Örebro har också visat sig mycket framgångsrik. Där fanns ett klart behov.
- Jag tror utvecklingen vänder med konjunkturen, säger Lars Samuelsson.
- Dessutom satsar SAS nu på en aggressiv prissättning och river kulisserna. Det blir inte så märkvärdigt att flyga längre. Särskilt inte för nya generationer som inte tycker det är något speciellt med att flyga till Thailand eller andra avlägsna resmål.
- Min generation tyckte det var märkvärdigt att åka på skolresa till Lübeck så det sker verkligen stora förändringar.
Kungsängen har i likhet med resten av Luftfartsverkets verksamhet ålagts tuffa sparbeting framöver.
- För vår del handlar det mest om att senarelägga en del investeringar, säger Lars Samuelsson.
Besparingarna är ingenting som resenärerna kommer att märka något av, enligt Samuelsson.
Trots sparkraven så måste Kungsängen liksom övriga flygplatser investera i skärpt säkerhetskontroll framöver.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!