Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det orsakade den dödliga flygkraschen vid Arkösund

Många omständigheter låg bakom varför ett litet privatplan kraschade i vattnet utanför Arkösund förra året. Haverikommissionens rapport visar att vädret vid olyckan spelade en stor faktor. "Allt talar för att piloterna tappade kontrollen över flygplanet".

Stor insats efter att flygolyckan inträffat.

Stor insats efter att flygolyckan inträffat.

Foto: Ulf Wigh/Wighsnews

Norrköping2024-06-19 01:00

Nyheten i korthet

  • Två erfarna piloter omkom i en flygkrasch i Arkösunds skärgård förra året. Planet var på väg från Ungern till Dalarna när olyckan inträffade.
  • Haverikommissionens rapport pekar på att vädret spelade en stor roll i olyckan. Planet hamnade troligen i moln, vilket ledde till förlorade visuella referenser och piloterna förlorade kontrollen över flygplanet.
  • Inga tekniska fel hittades på planet. Haverikommissionen anser att olyckan orsakades av en kombination av omständigheter och beslut som minskade säkerheten.

Två erfarna piloter omkom när deras plan störtade i vattnet i Arkösunds skärgård i juni förra sommaren. Det lilla privatplanet var på väg från Ungern till Dala Järna i Dalarna när olyckan var framme.

undefined
Många inblandade i räddningsarbetet, sjöräddning, ambulans och räddningstjänst.

I Haverikommissionens rapport står att många faktorer påverkade att olyckan inträffade.

"Allt talar för att flygplanet hamnade i moln. Därmed förlorades de visuella referenserna och som följd tappade piloterna kontrollen över flygplanet. Nedslaget i vattnet var kraftigt och troligen inverterat i en brant vinkel mot vattenytan".

Planet startade i Ungern och mellanlandade i Polen för att tanka. Enligt rapporten var de allmänna väderförhållandena ostadiga för färdvägen över Sverige. Men det skulle gå att flyga under visuella flygregler (VFR), alltså att kunna kontrollera planet med enbart hjälp av det man ser runt planet, utan instrument. Enligt rapporten visade prognoserna längs med den planerade flygsträckan att det var möjligt att flyga enligt VFR, trots en vädersituation som var komplex. 

undefined
Stor insats efter att flygolyckan inträffat.

I närheten av Jönköpings flygplats blev vädret sämre. Piloterna beslutade då för att flyga till Växjö/Kronobergs flygplats. På vägen dit tog de självmant in väderinformation från Stockholm/Skavsta flygplats. Då ändrade de destinationen och flög norrut. Vädret på Stockholm/Skavsta försämrades dock snabbt och det står i rapporten att piloterna troligtvis inte fick vetskap om detta.

På väg mot Skavsta ändrade de destinationsflygplats till Dala Järna när vädret sannolikt förbättrades där de befann sig. När vädret återigen blev sämre vid norra delen av Vättern ändrades destinationsflygplatsen tillbaka till Stockholm/Skavsta. Det står att vid den tidpunkten fanns inga bra alternativa flygplatser i området, och att det mest sannolika var att piloterna beslutade sig för att flyga till Skavsta för att se hur väderläget såg ut i området runt flygplatsen. I och med detta flög de mot det sämsta vädret i området.

undefined
Även kustbevakning arbetade i sökningsarbetet.

Inga tekniska fel eller brister har identifierats vid de tekniska undersökningar som genomförts.

Haverikommissionen anser att olyckan orsakats av flera omständigheter och beslut som tillsammans minskade möjligheten för att genomföra flygningen säkert.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!