Premiär för nya flyglinjen, som tar cirka två timmar enkel resa, blir den 15 april och därefter trafikeras linjen varje dag, utom lördagar .
Vid pressträffen berättade Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande, att Norrköpings kommun satsar 25 miljoner kronor extra på den nya flyglinjen:
– Det är pengar från vårt bolag Rådhus AB, som vi överför till vårt flygplatsbolag, som en förstärkning av flygplatsens kapital, inför den här satsningen på München. Men om flyglinjen går med överskott framöver, kommer flygplatsbolaget att betala tillbaka de här pengarna.
Har kommunen råd med dessa pengar på flyget?
– Absolut, sa Lars Stjernkvist. Dels är Norrköping idag en välmående kommun på många sätt, dels stärker den här satsningen både stadens attraktivitet och Norrköping som ett av Sveriges bästa logistiklägen. Det här visar också att kommunen har en långsiktig och uthållig ambition för vår flygplats.
Något som Göran Färm, ordförande i Norrköping Airport AB, höll med om:
– Dessutom känner jag mig säker på att den här linjen kommer att gå med plus och då kan vi som sagt börja återbetala pengarna till kommunkassan. Och jag kan berätta att vi skrivit under ett femårigt avtal med flygbolaget bmi, med möjlighet till förlängning.
Men varför skulle en flyglinje till München från Norrköping gå bättre nu än 2009, då samma linje lades ner?
– Därför att flygbolaget som drev linjen då, blev av med samarbetet med Lufthansa och då lönade det sig inte längre, säger Mari Torstensson, vd för Norrköping Airport. Men innan det samarbetet upphörde, gick den här flyglinjen bra ekonomiskt och därför har vi stort framtidshopp till den här nya satsningen.
– Inte minst för att München, som åtta gånger är vald till Europas bästa flygplats, är bra för affärsresenärer, med sina 228 destinationer till 66 länder runt om i världen.
– Samtidigt som München som stad och sin närhet till Alperna, är ett trevligt turistmål även för privatpersoner.
Ian Woodley, styrelseledamot i flygbolaget bmi, sa så här om målsättningen med passagerare:
– Kommer vi upp i drygt 1 000 passagerare i månaden under första året, så går vi runt. Och på lite sikt, när linjen blir inarbetad, hoppas vi på det dubbla och ännu fler helst.
Anders Härnbro (S), kommunstyrelsens ordförande i Finspång, och kommunikationsdirektören Mats Rosander från storföretaget Siemens i Finspång var också på plats vid pressträffen:
– Vi som har affärer i princip alla länder i världen, välkomnar den här satsningen, sa Mats Rosander. Dessutom har Siemens sitt huvudkontor i München, så just den destinationen passar oss bra på alla sätt.
Och Anders Härnbro fyllde på:
– Vi har Siemens, men också många andra exportföretag i Finspång, så den här linjen är inte bara positiv för Norrköping utan även för kranskommunerna.