Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flyglarnas öde fortfarande oklart

I programmet för Drags öppnar kommunen för att de båda fängelseflyglarna kan rivas. En ny cykelbro finns också med i planerna.

Fängelseområdet. Här ska det byggas bostäder. I programmet talar man om ett unikt läge, vid Strömmen, industrilandskapet och Folkparken.

Fängelseområdet. Här ska det byggas bostäder. I programmet talar man om ett unikt läge, vid Strömmen, industrilandskapet och Folkparken.

Foto: Michael Svensson

NORRKÖPING2015-06-19 06:30

Dessutom är tanken att promenadstråket längs Strömmen förlängs, för att få ett sammanhängande gångstråk runt Motala ström.

Stadsplaneringsnämnden har antagit programmet för Drags. Nu börjar arbetet med att ta fram en detaljplan.

Först i samrådet kring en sådan kommer länsstyrelsen, en tung instans i diskussionen kring den västra och den östra flygeln, in. Bedömer myndigheten att förändringar i omgivningen påverkar byggnadsminnet - huvudbyggnaden från 1790 - negativt kan Riksbyggens planer på att riva flyglarna stoppas. En osäkerhetsfaktor inför den fortsatta planeringen.

Riksbyggen köpte fängelsefastigheten 2014, med avsikt att bygga attraktiva bostäder, inte i huvudbyggnaden, men i anslutning till den.

Dessutom har Norrköpings kommun ingått en avsiktsförklaring med Svenska kyrkan om fastigheten intill fängelsetomten, för möjligheten att omvandla även den till stadsbebyggelse.

Området kan komma att innehålla omkring 300 lägenheter samt lokaler för kontor och utbildning.

Riksbyggen har dömt ut de två flygelbyggnaderna med fängelseceller som svåra att bygga om till rationella bostäder. Kommunen öppnar för möjligheten att de rivs, med formuleringen att de är möjliga att ersätta, men garderar med att de skulle kunna bevaras om ”andra överväganden kring rationella bostäder görs”.

Den konsult som på uppdrag gjort en kulturhistorisk utredning pekar på vikten av att behålla fängelsemiljön intakt. Norrköpings fängelse är det fängelse som sammanhållet varit i bruk under längst tid i Sverige.

Anläggningen beskrivs som mycket värdefull ur ett kulturhistoriskt perspektiv, både lokalt och nationellt. Att förändra eller riva någon del skulle försämra förståelsen av den tidigare verksamheten och dess historiska framväxt, menar konsulten.

Inriktningen i programmet är dock att huvudbyggnaden samt portvaktsstugan och direktörsvillan bevaras, medan den västra och den östra flygeln får ersättas med annan bebyggelse, nya flyglar, med samma placering.

Den södra flygeln blir kvar, men kan byggas om avsevärt.

En ganska högt belägen cykelbro över Strömmen, från inloppet till kraftverkstunneln över till baksidan av Montessoriskolan på Strömbackensidan, för att knyta ihop de sydvästra stadsdelarna med Resecentrum, och en eventuell flytt av djurkyrkogården, finns också med i planerna.

Samtidigt vill man värna om fågeln kungsfiskaren som håller till vid den orörda branta slänten ner mot vattnet.

Kvarteret Drag

Stadsplaneringsnämnden har godkänt programmet för Drags.

Nästa steg är att ta fram ett förslag till detaljplan, som ska ut på samråd.

Det kan ske förändringar under planprocessen.

Det ska bli 300 bostäder på området. De ska anpassas till kulturmiljön.

Planområdet omfattar även färgeriet från 1891, en byggnad som står oanvänd och kan få en ny användning.

Arkeologerna som hittat 13 gravar har i juni fortsatt gräva för att se om gravarna hör till en pestkyrkogård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om