Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flyghistoriskt Norrköpingsbesök

NORRKÖPING
Igår kändes "historiens vingslag" över Norrköping. Detta då en gammal tysk flygmaskin, Junkers Ju52, från Lufthansa och tillverkad 1936, tog sig en tur över Norrköpings luftrum.
- En underbar känsla att få flyga med en Junkers, även om det blev lite skakigt i blåsten på hemvägen, kommenterade Hasse Johnsson från Föreningen Veteranflyg i Norrköping och som var med ombord.

Igår gästades Norrköpings flygplats av den här gamla ärevördiga damen, en nästan 70 år gammal Junker Ju52 från Tyskland och Lufthansa
FOTO: NICLAS SANDBERG

Igår gästades Norrköpings flygplats av den här gamla ärevördiga damen, en nästan 70 år gammal Junker Ju52 från Tyskland och Lufthansa FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-05-30 00:00
- Bara att få lyssna till motorljudet, var värt den här resan, menade Hasse Johnsson.
Ett motorljud som en del tyckte lät som från en gammal Ford. Lät mycket gjorde det i alla fall. Även inne i kabinen.
Piloten Wilfried Bebber höll en genomgång för passagerarna i avgångshallen före resan, där han berättade om den kommande flygningens fakta, om planet och lite om dess historia.

<b>Flyger Airbus</b>
- Normalt flyger jag Lufthansas stora Airbus A-340, så Junkern spakar jag ideellt, bara för att det är så kul med allt manuellt hantverk utan någon autopilot, utan någon hydraulik eller nåt sånt i cockpit.
Här är lite snabbfakta om Junkern:
Planet byggdes i Dessau, Tyskland, 1936 och levererades till Lufthansa med namnet "Fritz Simon".
Efter två månader såldes det till ett norskt flygbolag, byggdes om till sjöflygplan, döptes om till "Falken" och trafikerade främst Tromsö - Kirkenäs.

<b>Togs av tyskar</b>
Vid tyska ockupationen 1940 beslagtog tyskarna planet, döpte om det till "Kurt Wintgens" och fick fortsätta flyga samma sträckor i Norge.
Efter krigsslutet 1945 tog Norge över planet igen, som då var i dåligt skick. Det fick en ny flygkropp från en militär Junker, nytt namn i form av "Askeladden" och flög tio år till sina vanliga sträckor i Norge och fick nybildade SAS märkning.

<b>Till Ecuador</b>
1956 erbjöds planet som gåva till Norsk Teknisk museum i Oslo, men de tackade nej, på grund av för stora omkostnader.
Istället såldes den gamla "tanten" till Ecuador i Sydamerika. Under namnet "Amazonas" gjorde planet hård tjänst till 1963, då hon rullades till sidan av flygplatsen i Quito och började sakta vittra sönder...

<b>Flygentusiast i USA</b>
Tills en amerikansk veteranflygentusiast kom och köpte planet för 5.000 dollar och gjorde det flygdugligt igen.
1975 bytte hon ägare i USA och döptes om till "Iron Annie" och kuskade runt till veteranflygdagar över hela USA.
När Lufthansa ville köpa tillbaka planet fick man det för två miljoner dollar. Ett år och åtskilliga miljoner dollar ytterligare rullade hon ut ur Lufthansas verkstad i Hamburg i "nyskick" med nya namnet "Tante Ju" och med läderklädda fåtöljer för 16 passagerare.

<b>Minnesvärd tur</b>
I två av dessa slog sig Folkbladets utsända duo ner igår för en minnesvärd tur ut över Vikbolandet och Bråviken i strålande solsken.
Vi flög ungefär 500 meter upp i luften i knappt 200 km/tim och det kändes hur stabilt som helst att flyga med den gamla ärevördiga "tanten" och hennes minst sagt brokig bakgrund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om