Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flera miljarder för nya Resecentrum

NORRKÖPING: Ombyggnaden av Resecentrum kommer att kosta "ett antal miljarder". Kanske två, kanske fler.
För en del av dessa får kommunen stå. Och kommer då också att försöka få med sig medfinansiärer.

Gamla järnvägsstationen kommer att finna skvar, men få en helt ny inramning när planerna för ett nytt Resecentrum i Norrköping tar form. Foto: Ola Axman/arkiv

Gamla järnvägsstationen kommer att finna skvar, men få en helt ny inramning när planerna för ett nytt Resecentrum i Norrköping tar form. Foto: Ola Axman/arkiv

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-03-20 06:00
Det pågår för närvarande ett omfattande planerade och skisserande. En huvudfråga är, om järnvägsspåren vid Resecentrum ska sänkas ner i marken - eller om de möjligen ska höjas upp i luften.
Ligga kvar på marken som idag ska de hursomhelst inte. För då ligger de också kvar där som en barriär mellan stadens centrala delar och Butängen.
Just Butängen vill kommunen ju satsa på, som en attraktiv plats för både kontor och bostäder. Attraktiv alltså, när Ostlänken byggts ut och snabbtågen stannar vid Resecentrum.
Då måste det också finnas fria ytor mellan Butängen och Drottninggatan, så att fotgängare likaväl som annat trafik - inte minst då kollektivtrafik - kan passera mellan dessa stadsdelar utan att hindras av järnvägsspåren.

Blir kostsamt
Den ambitionen är förstås starkt bidragande till, att ombyggnaden av Resecentrum blir såpass kostsam. Eftersom detta ju till stor del handlar om stadsförnyelse måste kommunen då också ta en del av kostnaderna.
Hur det hela ska fördelas blir väl vartefter en lite knepig förhandlingsfråga, mellan Norrköpings kommun och Banverket.
Allra först måste det redas ut, hur man överhuvud taget ska ha det med järnvägsspåren - höjas eller sänkas? Och sedan då frågan, vad detta i så fall kan komma att kosta.
Kommunstyrelsen ska nu ta ett "inriktningsbeslut angående finansiering av resecentrum i Norrköping", som ärendet är betitlat. Där pekas också på, att en rad frågor måste redas ut innan någon hållbar kostnadsanalys kan göras. Men ett antal miljarder lär det alltså komma att handla om.

Ska medverka
Enligt förslaget till beslut "förutsätter" Norrköpings kommun, att Banverket svarar för den järnvägstekniska delen av Resecentrum - spår, perronger och kopplingar till dessa.
Däremot kommer kommunen att medverka i finansieringen av det övriga, sådant som har med "planskildhet och servicefunktioner" att göra.
Kommunen ska också söka medfinansiärer och som en del i den strävan ska ett exploateringsbolag bildas. I samarbete med Linköpings kommun ska vidare en internationell arkitekttävling utlysas, för utformningen av Resecentrum.
Det finns de, som oroat sig över hur det ska gå för den nuvarande stationsbyggnaden i allt detta nya. På den punkten kan dock alla vara lugna, för visst blir den gamla byggnaden kvar.
Däremot lär den få helt ny inramning. Fantasieggande skisser visar på nya stadsmiljöer kring den gamla stationsbyggnaden - med stora hus hela vägen från Norra Promenaden, över de överbyggda järnvägsspåren och vidare in över Butängen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om