Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jättekontor bildas med namnet tillväxt och utveckling

Kultur- och fritidskontoret föreslås slås ihop med näringslivsavdelningen, digitaliseringsavdelningen- och kommunikationsavdelningen under namnet tillväxt- och utvecklingskontoret. "Vi ska inte jobba i stuprör utan tillsammans", säger Anna Selander, kommundirektör.

Anna Selander, kommundirektör, har tagit initiativ till sammanslagningen av flera kommunkontor och avdelningar. "På insidan ska det uppstå synergieffekter", säger hon.

Anna Selander, kommundirektör, har tagit initiativ till sammanslagningen av flera kommunkontor och avdelningar. "På insidan ska det uppstå synergieffekter", säger hon.

Foto: Peter Holgersson

Norrköping2023-07-30 18:00

Sen i början av året har en projektgrupp jobbat med att utreda effekterna av en sammanslagning av ovanstående kontor och avdelningar på kommunen. Det är omkring 500 anställda som berörs, varav cirka 300 arbetar på kultur- och fritidskontoret och 100 personer på digitaliseringsavdelningen. Resten kommer från näringslivsavdelningen, kommunikationsavdelningen och delar av andra avdelningar som jobbar med internationella affärer och relationer samt forskning och utveckling.

– Vi vill att de här avdelningarna ska jobba ihop på ett tydligare sätt. Om ledningsgrupp och den dagliga agendan blir gemensam, då kommer vi att nå en större effekt i leveranser kopplat till tillväxt och utveckling, säger Anna Selander, kommundirektör, som har tagit initiativ till förändringen.

Vad fick dig att börja tänka i de här banorna?

– Vi är jätteskickliga i spetsen, när vi jobbar med kulturfrågor till exempel så är vi jätteskickliga i det. Men vi har inte tillräckligt god samverkan mellan kommunens verksamheter. Och jag tror att vi skulle kunna vara ännu bättre och göra mer träffsäkra leveranser om vi jobbar ihop i vardagen. 

Finns några besparingssyften med det här?

– Nej, det gör det inte. Ekonomi är inget vi har tittat på i projektet utan vi har tittat på vad vi kan få ut i effekter. Sen finns det förstås en förhoppning från min sida att vi kommer att jobba effektivare, men det är inte så att vi har några monetära besparingar. 

Maria Modig, kultur- och fritidsdirektör, har svårt att svara på hur det här kommer att påverka kultur- och fritidskontoret.

– Det vet jag inte i nuläget. Tanken är ju att vi ska samverka, utveckla och göra någonting bra. Vi vet idag hur det är men inte hur det nya kommer att se ut. Allt tar tid innan det sätter sig.

Har du några farhågor kring det här?

– Det finns alltid en risk att det blir svårare för folk att nå fram till oss. Många andra kommuner har ett kultur- och fritidskontor och då vet man vart man ska vända sig, här kan det ju bli svårare eftersom vi blir ett annat kontor då. Här måste man vara noga med kommunikationen framåt, säger Maria Modig.

Organisationsförändringen ska upp till beslut i kommunstyrelsen den 14 augusti och tanken är att den ska genomföras vid årsskiftet. På sikt är det också tänkt att de olika kontoren ska samlokaliseras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!