Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler tar linje 2

Utvecklingen har gått i önskad riktning. Fler tycks ta spårvagnslinje 2 till Hageby/Kvarnberget än förut busslinje 113. - Det är i varje fall en kvalificerad förmodan, säger Martin Schmidt på tekniska kontoret. Men han måste då också ta sina ögons vittnesbörd till hjälp.

NORRKÖPING2013-03-27 09:40

Ökat resande är en huvudpoäng med hela den här spårvägsutbyggnaden. För att reda ut saken begär vi fram resandestatistiken. Den visar sig dock inte räcka till att för att besvara frågan.

2009 var sista hela året, som bussarna på linje 113 körde hela vägen från Söder Tull till Kvarnberget. 2012 var den nya spårvägens första helår.

Svårt summera

År 2009 företogs 2,46 miljoner resor på linjerna 113 och 2 (till Ljura). 2012 hade antalet minskat till 2,40 miljoner på linje 2, eller med 2,5 procent.

Men här måste då också förändringar på några andra linjer tas med i bilden.

- Vi har förlorat linje 113 på Kungsgatan, det resandet har gått över till linje 115. Eftersom linje 2 går via Ljura har vi också förlorat mycket av 113:s sträcka på Hagebygatan. Där kör nu linje 119 fler turer än tidigare, förklarar Martin Schmidt.

Att säkert summera all denna statistik klarar inte ens han själv; han må så vara verksamhetsutvecklare för kollektivtrafiken.

Folkbladet: - Men man kanske i alla fall kan få en kvalificerad förmodan?

- Ja, det skulle då vara att det idag egentligen är minst lika mycket folk i det här stråket, om man bara tittar mellan Söder Tull och Navestad.

Här tar han nu ögonens vittnesbörd till hjälp.

- Tidigare körde vi ledbussar var tionde minut, nu kör vi spårvagnar lika ofta. Bussarna var 18 meter långa, men spårvagnarna är 30 meter. Och de är knökfulla, när de kör på eftermiddagarna.

- Så någon form av ökning måste det ju vara, säger Martin Schmidt med ett skratt.

Visshet snart

Enkäter, kanske inte helt vetenskapliga, för Hageby Centrum/Mirum har också pekat på ökat kollektivresande bland besökarna där.

Relativt snart ska emellertid Martin Schmidt och övriga planerare kunna få visshet. Jämförelser med tidigare år ska tas fram för hållplatserna mellan Hageby och Kvarnberget. Antalet påstigande där ska ge besked om, vilken skillnaden blivit.

Detta ska ske i samband med förstudien för ny sträckning Ljura-Söder Tull - via Vasparken/Hagebygatan, i stället för omvägen via Trozelligatan.

- Det ska vara en sträckning så rak som möjligt, som samtidigt inte påverkar parken så mycket.

Kortare restid

På så vis kan restiden kortas. Idag går färden Kvarnberget-Söder Tull inte fortare än förut med bussen.

- Vi kan vinna ett par minuter. Men hur många, det vet vi inte riktigt än, säger Martin Schmidt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om