Siffror från begagnatsajten Blocket som TT har tagit del av visar att antalet annonser för cyklar har ökat – och ofta rejält – i alla Sveriges geografiska områden förutom Jämtland och Gotland.
Detta trots att fjolåret var ett rekordår för den typen av annonser på sajten.
– Även bland sökningar ökar det. I mars är det hittills 35 procent fler sökningar på cyklar än samma period i fjol, säger Blockets presschef Tero Marjamäki.
Han tror att det först och främst har att göra med bristen på nyproducerade cyklar. Cykeldelar har svårt att komma fram i transporterna och cyklarna kan därför inte monteras, därav är väntetiden lång.
De andra två faktorerna han ser är hälsotrenden, att man vill ut och röra på sig och kanske planerar en semester hemma i Sverige, och en hållbarhetstrend, att man hellre cyklar än tar bilen för miljöns skull.
Handel med alla sorters cyklar har ökat. Men den största ökningen står barncyklar för. Sedan följer i fallande skala mountainbikes, racingcyklar, damcyklar, herrcyklar och elcyklar.
– Vi kan även se att nischade cyklar som lådcyklar också ökat i popularitet. Det tror vi är tätt sammankopplat med att många i storstäder, där det är kortare avstånd, har ställt sin bil och bytt ut den mot en lådcykel.
David Samuelsson som driver Haga Cykel i Norrköping tillsammans med sin bror och sin far har märkt av den ökade efterfrågan – framförallt gällande deras begagnade utbud.
– Cykelintresset har ökat enormt. Vi såg egentligen ett uppsving redan 2018 när det var elcykelpremie, men det är klart att pandemin har en påverkan, säger han.
– Jag tror att folk vill ut och röra på sig. Att cykla i skog och vara utomhus är lite av en trend.
Bristen på nyproducerade cyklar påverkar även Haga Cykel, berättar David Samuelsson. Om man som kund vill ha en ny cykel som inte finns i lager kan man få vänta länge.
– Däremot har vi ett ganska stort lager så vi har fortfarande bra cyklar inne och de cyklar som vi beställde förra året kommer fortfarande i tid.
– Det är ett angenämt problem och det är jättekul att folk väljer att cykla i stället för att ta bil eller buss och spårvagn. Det finns en stor efterfrågan men det är inte lätt att få tag på grejer, avslutar David Samuelsson.