Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler fartyg k-märks

Sjöhistoriska museet har beslutat att k-märka ytterligare fem fartyg: Götakanalbåten Diana, fiskebåten Mälaren, minsveparen M21-Saga, timmerbogseraren Hebe och bogseraren Harge. Museet vill uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta fartygen som är en viktig del av det maritima kulturarvet och sammanlagt är nu drygt 90 fartyg i Sverige k-märkta.

NORRKÖPING2009-12-14 09:49
- Gamla välbevarade fartyg har en stor betydelse för många maritima kulturmiljöer. Arbetet med att bevara och använda dem engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. Och ännu fler är de passagerare som kan få uppleva en resa ombord på de här flytande klenoderna, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet i ett pressmeddelande.Två av fartygen har tydlig Norrköpingskoppling. Först Götakanalbåten Diana, som ägs av Strömma Turist och Sjöfart, k-märks nu som hennes "syskon" på Göta kanal, Juno och Wilhelm Tham. Göta kanal flyter ju delvis genom Norrköpings kommun och mynnar som bekant ut i Slätbaken vid Mems slussar i Norrköpings kommun. Diana och det sammanhang som hon används i bedöms av Statens maritima museer som kulturhistoriskt värdefull. Diana byggdes på Finnboda varv 1931.Minsveparen M21 Saga, som ägs av Christer Linden och Merete Lind, Hägersten, är byggd på Norrköpingsvarv med Jac Iversen som konstruktör för minsvepning i inre vatten och skärgård. Fartyget har använts inom marinen fram till 2007 som bl.a röjdykarfartyg och för utbildning. I arbetet med att bevara M21 har man strävat efter att vara såväl materialtrogen som hantverkstrogen. Inredningen har bibehållen autentisk utformning. Ägaren ska bevara fartyget i skick som en före detta minsvepare. N21 Saga byggdes 1941.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!