Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Firande på Skvallertorget

Inte nog med att alla de nya hastighetsskyltarna nu ska vara på plats kommunen runt. Från och med torsdagen har även fotgängarnas status graderats upp vid Skvallertorget.

Kersti Weiderstrand och Jan Persson hade vägen förbi trafikplanerarnas firande på Skvallertorget. Här är det Johan Swärd, som är i farten.

Kersti Weiderstrand och Jan Persson hade vägen förbi trafikplanerarnas firande på Skvallertorget. Här är det Johan Swärd, som är i farten.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2013-01-18 06:00

Skvallertorget har nämligen, som nya skyltar utvisar, blivit ett gångfartsområde. Där ska all trafik sker på de gåendes villkor. Fordon - och då även cyklar - får inte köras fortare än gångfart.

Föraren har väjningsplikt mot gående, och fordon får bara parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser. Skillnaden gentemot en gågata är, att det dock inte är förbjudet med motordriven genomfartstrafik.

Nytt begrepp

Begreppet gångfartsområde är ganska nytt. Det infördes, tillsammans med dess vägmärke, den 1 juni 2007.

Ett gångfartsområde måste utformas så att det framgår, att här nyttjar gående hela ytan. Området får över huvud taget inte inbjuda fordonsförare till mer än än gångfart.

För att fira inte bara detta utan också den fullbordade omskyltningen (alla 50- och 70-skyltar ska vid det här laget vara utbytta) bjöd kommunens trafikplanerare på inte bara reflexer cykellysen utan även alkoholfri cider. Och det skedde då just på Skvallertorget.

Osäkerhet

Trafikplaneraren Johan Swärd säger att skärpningen på Skvallertorget är en följd av att gående sagt sig uppleva osäkerhet i all trafiken där.

- Det här ska bidra till, att reglerna blir tydligare för bilförarna. men naturligtvis måste fotgängarna fortsätta med att se sig för.

Som det varit fram till nu har inte fotgängarna haft något särskilt företräde. I stället har avsikten varit, att trafikslagen här ska samsas med varandra - inte minst då genom ögonkontakten.

Det har fungerat, Skvallertorget har varit i stort sett olycksfritt sedan den nya ordningen infördes där i september 2000. Dessförinnan brukade det vara ett antal trafikolyckor där årligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om