Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Figaros besättning frias för oljeutsläppet

NORRKÖPING
Kaptenen och maskinchefen på fartyget Figaros frias av Norrköpings tingsrätt från misstankarna om att medvetet ha släppt ut olja i Östersjön utanför Västervik. Tingsrätten slår fast att oljan kommer från båten - men att det är möjligt att utsläppet skett oavsiktligt och att en felaktig ventil kan vara förklaringen. Åklagaren har enligt rätten inte kunnat styrka brott. Åtalet ogillas därför.

Miljöåklagare Christer Pettersson som sett målet mot Figaros som en unik chans att fälla ett fartyg för utsläpp i Östersjön ger sig inte trots den friande domen i tingsrätten. – Jag är förvånad och besviken och kommer att överklaga domen, säger miljöåklagaren.
FOTO: JANNE FORSBY

Miljöåklagare Christer Pettersson som sett målet mot Figaros som en unik chans att fälla ett fartyg för utsläpp i Östersjön ger sig inte trots den friande domen i tingsrätten. – Jag är förvånad och besviken och kommer att överklaga domen, säger miljöåklagaren. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2001-11-17 00:00
Också miljöåklagarens yrkande på en företagsbot på en miljon kronor ogillas.
- Det var väntat. Bevisningen höll ju inte, kommenterar försvarsadvokat Otto Torell i Norrköping den friande domen.
- Jag är förvånad och besviken och kommer att överklaga domen, säger miljöåklagare Christer Pettersson vid åklagarkammaren i Nyköping.
Han har hela tiden sett målet som principiellt viktigt. I slutpläderingen vid rättegången i Norrköpings tingsrätt framhöll han att här hade rätten en unik chans att sätta en prislapp på vad det ska kosta att förorena Östersjön med olja.

<b>Nästan inga domar finns</b>
När det gäller oljeutsläpp finns det nästan inga domar alls. Det är svårt, nästan omöjligt, att få en fällande dom, säger Christer Pettersson.
- Det visar utgången av det här.
Det var den 13 februari klockan 15 som Figaros passerade Västervik. Två JAS-Gripenplan befann sig ovanför fartyget och testpiloterna ombord såg ett regnbågsfärgat oljebälte bakom fartyget. Inga andra fartyg fanns i närheten. Kustbevakningen larmades och när Figaros anlöpte Norrköpings hamn anhölls kaptenen och maskinchefen och Figaros togs tillfälligt i förvar. De kunde efter några dagar fortsätta sin resa.
Åklagaren har hävdat att oljeutsläppet, enligt honom ca 1 000 liter, skett avsiktligt, att man pumpat ut en blandning av vatten och olja från kölen på fartyget.
Kapten Guido Buck från Tyskland och maskinchefen Gregorz Chmiel från Polen har å sin sida hävdat att de aldrig märkt något utsläpp från Figaros och att kommer oljan från båten så har det skett ett mindre läckage på grund av fel i en ventil, något som upptäckts vid kontroll i Tyskland efter utsläppet.

<b>"Oljan från Figaros"</b>
Norrköpings tingsrätt slår i sin dom fast - mot bakgrund av de uppgifter som flygarna lämnat och den analys av oljeprov som Statens kriminaltekniska laboratorium gjort - att oljeutsläppet kommer från Figaros.
Men ett brott förutsätter ett motiv och något sådant finner inte tingsrätten. Det fanns gott om utrymme i kölen för spillprodukter. Och tömning av spillprodukter var beställd i Västerås till följande dag, en rutin som det välhållna fartyget skött tidigare. Mängden olja som kommit från fartyget är också oklar. Tingsrätten kan inte bortse från försvarets beräkning av oljefilmens tjocklek med hänsyn vad som uppgivits om dess färg. Det kan röra sig om en mängd som är en bråkdel av vad åklagaren påstått, menar rätten.
Dessutom finns en felaktig ventil dokumenterad. Tingsrätten menar att det är möjligt att utsläppet skett oavsiktligt. Åklagaren har inte förmått styrka brott, och då ska åtalet ogillas, skriver tingsrätten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om