Fick p-bot - trots att han betalat
- Har inte parkeringsvakterna något sunt förnuft? - Man kan ju undra, när de inte tar hänsyn till att det snöat och man inte ser de uppmålade linjerna och därför råkar ställa sig utanför en uppmärkt parkeringsruta... Det säger Norrköpingsbon Rune Bjurström, som i december fick parkeringsböter på 300 kronor på den då helt översnöade parkeringsplatsen i hörnet Hantverkaregatan - Kristinagatan.
Norrköpingsbon Rune Bjurström fick parkeringsböter av Carpark, för att han inte ställde sig i en uppmålad parkeringsruta. - Men det är inte så lätt, eftersom det hade snöat och man kunde inte se några linjer, säger Rune som dock fick böterna upphävda av markägaren Lundbergs. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
<B>+ Vad hände när du klagade?</B>
- Först hörde jag av mig till Carpark och dom sa bara att det var min skyldighet att själv skotta undan och se om det finns markerad ruta där du ställer bilen medan jag menar att det inte är mitt jobb utan markägarens.
- Och när jag dessutom sa att parkeringsvakterna själva borde skrapa undan snön och kolla linjerna innan de sätter böter, fick jag bara svaret att det inte är deras jobb, eftersom de bara är inhyrda av markägaren.
Gick till Lundbergs
- Och när jag gick upp till markägaren, Lundbergs, och förklarade hela situationen, det vill säga att jag betalt p-avgiften men inte sett p-rutan på grund av all snö, så tog de böteslappen och skulle i sin tur kontakta Carpark, säger Rune Bjurström.
- Så nu har jag kollat att lappen är avskriven och det känns som sunt förnuft fick råda i det här fallet.
- Men jag har ändå betalt böterna, eftersom det står att man får en anmärkning om man inte betalar böterna och till och med få kronofogden på sig. Men jag förväntar mig givetvis att snabbt få tillbaka bötesbeloppet, helst inom samma tidsgräns som Carpark kräver, det vill säga inom åtta dagar. Och helst dessutom med ersättning för alla telefonsamtal och nedlagt arbete, som jag tvingats göra för den här parkeringsbotens skull...
Så här svarar Thomas Karlsson på Carpark på kritiken:
- Vår parkeringsvakt har utfärdat böterna, på grund av att den aktuella bilen stod för nära infarten till förhyrda p-platser mitt emot och därmed blockerade dessa, så att man inte kunde ta sig in dit.
</B>+ Men om det nu snöat och man därför inte ser parkeringsrutorna på marken?</B>
- Då tar vi generellt hänsyn till detta och är i det läget inte så hårda på att sätta böter på felställda bilar. Såna böter har låg prioritet när parkeringsrutornas linjer är översnöade.
Men i just det här fallet har vi satt böter trots att det snöat och orsaken var alltså att bilisten blockerade infarten till förhyrda p-platser. Nu har även jag fått besked om att Lundbergs rivit parkeringsboten, men det är ju upp till dem. Vi hävdar fortfarande att bilen stod felparkerad och blockerade infarten till de förhyrda platserna och därmed är parkeringsböterna korrekta.
Men om bilisten inte såg linjerna för förhyrda platserna heller, på grund av snöfallet?
- Där finns det även skyltar uppsatta och dom måste han ha sett, även om marken var helt översnöad, menar Thomas Karlsson från Carpark.
Folkbladet har sökt ansvarige förvaltaren Bengt Jerenius på Lundbergs för en kommentar, men inte lyckats nå honom.