Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fick lära sig mer om dataprogrammering

Dataspel är något som alla barn och ungdomar behärskar. Men nu har en del även fått lära sig hur man programmerar och bygger spelen.

Tränar programmering. - Roligt men lite svårt, tyckte de här tre eleverna om dataprogrammering, framifrån Jacob Strand, Rasmus Leksén och Kiara Johansson Formgren.

Tränar programmering. - Roligt men lite svårt, tyckte de här tre eleverna om dataprogrammering, framifrån Jacob Strand, Rasmus Leksén och Kiara Johansson Formgren.

Foto: Matz Glimhed

NORRKÖPING2014-12-10 14:57

Utbildningskontoret i Norrköpings kommun och ideella föreningen Coder Dojo Norrköping har gett elever i Norrköping chansen att få testa programmering i skolan. På onsdagen var det klass 2B i Norrköpings Montessoriskola, som fick prova på programmering.

– Programmering är väldigt intressant, menade Marcus Nygren från Coder Dojo, som han själv startat i Norrköping. Därför känns det väldigt bra att kommunen bjudit in mig till den här elevsatsningen, där jag kommer att lära tjejer och killar från sju till 17 år, möjligheten att lära sig mer om programmering. Inte minst med tanke på att EU-kommisionen sagt att det kommer det att behövas en miljon programmerare 2020. Här kan man snacka om ett framtidsyrke, som dessutom är väldigt kreativt och roligt.

Handlar det mest om att göra dataspel?

– Nej, programmering är mycket mer än så och ett annat stort område är ju att göra hemsidor eller robotar, sa Marcus Nygren.

Eleven Monna Orraryd och ett par hennes klasskamrater har redan lärt sig en del grunder i programmeringsarbetet och visade på ett lysande sätt framme vid svarta tavlan, hur man bygger upp ett program med hjälp av pilar och pedagogiska hjälpmedel.

– Det känns både roligt och lite svårt, sa Monna Orraryd, men när man väl börjar förstå programmeringens grunder, går det allt bättre.

Läraren Camilla Andersson var nöjd med programmeringslektionen:

– Jättebra att eleverna får lära sig mer om arbetet bakom spel och annat på datorn. Dessutom är det ju ett framtidsyrke, så vi får väl se om såna här punktinsatser kanske gör att någon eller några går vidare och satsar på programmering i framtiden.

– Men i vilket fall som helst, känns det bra att barnen får lära sig mer om programmering och hur det går till att skapa spel och annat på datorn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om