Fick en ny post
Luftfartsverket har delats upp i två delar, något som bland annat innebär att Norrköping nu fått ännu en generaldirektör.Nämligen Nils Gunnar Billinger, generaldirektör för den nya Luftfartsstyrelsen.
På ny post. Norrköpings senaste generaldirektör, Nils Gunnar Billinger. Som gått från Post- och Telestyrelsen till nya Luftfartsstyrelsen. FOTO: ANDREAS SKOGH
Foto: Fotograf saknas!
I frågan om Kungsängens framtid är det således Luftfartsverket, som är aktören. Den nya uppdelningen ska dock inte spela någon som helst roll för den frågans fortsatta handläggning.
Luftfartsstyrelsen å sin sida utfärdar regler, beviljar tillstånd och utövar tillsyn. En tillsyn som är helt oberoende av om flygplatsen är statlig, privat eller något annat. Här rör det sig alltså om traditionella förvaltningsuppgifter, och en statlig förvaltning är också just vad Luftfartsstyrelsen är.
Redan gjort
Motsvarande uppdelning mellan myndighet och affärsdrivande enhet har redan gjorts på ett antal statliga enheter - SJ, Posten m m. Billinger kommer för övrigt också från ett sexårigt förordnade som generaldirektör för Post- och telestyrelsen. Också på Luftfartsstyrelsen har han nu ett förordnande på sex år.
Tidigare har han också varit chef för Statens Hundskola. Dock utan att, som också själv är den förste att medge, ha något som helst specialintresse för vare sig hundar, postgång eller flyg.
Däremot har han alltså en viss vana vid att vara generaldirektör, och det är väl också det som fällt utslaget. Och när det gällde hundskolan, då var hans huvuduppgift att göra aktiebolag av inrättningen.
Skilda enheter
Luftfartsstyrelsen delar nu hus med Luftfartsverket, vilket ju också är en högst naturlig följd av det föregående. För framtiden finns det däremot ingenting som säger att de tu måste samsas i just det här huset invid Oxelbergen. Det handlar ju nu om två helt skilda enheter.
- Så visst är vi flyttbara, säger Nils Gunnar Billinger.
- Men, tillägger han, det måste ju i så fall ske inom Norrköping.
Det gamla Luftfartsverket, alltså det som fanns fram till årsskiftet, hade ca 600 anställda. Det nya Luftfartsverket har med sig ca 390 av dessa, medan Luftfartsstyrelsen ska få 220-230 anställda. Här finns alltså också en viss nyrekrytering.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!