Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fick böter trots biljett

Maria Karlsson och Lisa Hillding tvingas betala parkeringsböter - trots att parkeringsautomaten registrerat fel belopp.  - Man tror ju inte att det är sant, säger Maria Karlsson.

De fick p-böter trots att de betalat. Att det var fel på parkeingsautomatenapparaten tar företaget Q-park ingen hänsyn till.

De fick p-böter trots att de betalat. Att det var fel på parkeingsautomatenapparaten tar företaget Q-park ingen hänsyn till.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2009-12-02 03:00
Den första november parkerade Maria Karlsson och Lisa Hillding bilen på Spiralenparkeringen för att äta lunch på stan. Lisa Hillding stoppade i 10 kronor i en biljettautomat och fick en biljett som hon placerade synligt i bilen. När de kom tillbaka efter en knapp timme satt en gul remsa på bilen som förklarade att de fått parkeringsböter eftersom de inte hade en giltig biljett.- Vi blev jättesnopna, säger Lisa Hillding.Fler drabbade?
När de tittade närmare på parkeringsbiljetten såg de att automaten bara hade registrerat fem av de tio kronor som Maria Hillding hade stoppat i. Något som borde vara en omöjlighet eftersom den lägsta avgift att betala är 10 kronor, vilket ger en timmes parkering.- Vi vet att vi betalade tio kronor. Och det var inga pengar som ramlade igenom, det hör man ju, säger Lisa Hillding.I efterhand minns hon att familjen som köpte en biljett innan henne hade problem med parkeringsautomaten. Pojken i familjen hade fått 30 kronor att betala med, men när han gav biljetten till pappan stod där bara att han hade betalt 20.- Därför tror vi inte bara att det är vi som har råkat ut för det här, säger Maria Karlsson. Dagen efter kontaktade Maria Karlsson Q-park, företaget som driver Spiralens parkering, via det kontaktformulär som missnöjda kunder hänvisas till på Q-parks hemsida. Hon förklarade det inträffade och två veckor senare fick hon ett svar på posten.- De beklagar att vi inte har kontrollerat biljetten ordentligt, säger Maria Karlsson.I brevet står även att parkeringsboten står fast. Att parkeringsautomaten bara registrerat hälften av pengarna och att summan som registrerats dessutom är under minimibeloppet, nämner inte Q-park i sitt svar.Vill ha ursäkt
Även om Maria Karlsson och Lisa Hillding håller med om att de borde ha kontrollerat biljetten, tycker de att Q-park borde kunna erkänna sitt misstag.- De kunde ha bett om ursäkt och erkänt att det var fel på deras automat, säger Maria Karlsson.Istället har hon nu tvingats betala parkeringsboten för att inte riskera att ärendet ska hamna i tingsrätten.Folkbladet har sökt ansvariga på Q-park och fått till svar att de ska ringa upp innan ett preciserat klockslag. Det har dock ingen gjort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om