Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Festligt på Bråviksskolans egen Nobeldag

Blänkande medaljer, galakläder och vals. I dag hade Bråviksskolans sjätteklassare final för sitt Nobeltema. Det firades med prisutdelning och festlunch.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2011-12-09 14:32

Sex sexor fick i dag Bråviksskolans eget Nobelpris i matematik, teknik och litteratur. Under pompa och ståt delades diplom och medaljer ut i matsalen på morgonkvisten.

- Jag är glad, chockad och förvånad. Men det är jätteroligt, säger Tiffany Telfer.

Hon fick priset för att hon "på ett personligt, reflekterande och målande sätt beskrivit Nobelpristagaren Aun San Suu Kyis liv".

Hennes text om fredspristagaren gav henne inte bara en guldblänkande medalj - den gav också kunskap om den politiska situationen i Burma.

Även Linnea Andersson fick pris för sin långa berättelse om medicinpristagaren Alexander Flemings liv. I motiveringen får hon beröm för sin känsla och skönlitterära förmåga.

Tjejerna bäst

Till skillnad från Nobelfestligheterna i Stockholm var det tjejerna som dominerade bland pristagarna på skolan. Matematikpristagare blev till exempel Tilda Sund Lundkvist och Emmy Norberg som hade bäst resultat på provet i problemlösning.

På Bråviksskolan har Nobelfestligheter blivit en årlig tradition, som växt lite för varje år.

- Det betyder mycket för eleverna och lyfter dem. Men det här är enda tillfället som vi ger pris åt dem som är bäst. När vi har stipendieutdelning handlar det om att uppmuntra personliga framsteg, berättar Lena Hägle, klasslärare.

Ämnesöverskridande

När Nobeltemat drog igång för fyra veckor sedan sköt man med kanon och sedan har eleverna i årskurs sex arbetat tematiskt med Nobel i alla skolämnen. I t ex engelska har man läst om olika Nobelpristagare, i idrotten har eleverna tränat vals och i svenska har de skrivit berättelser om Nobelpristagarnas liv. Bild och teknik förenades när eleverna fick uppgiften att bygga en bro av ett antal vita A4-papper och en tejprulle. Filip Nyrén och Felicia Söderström fick pris för sina broar som bedömdes vara både hållfasta och vackra.

Priset bestod förutom diplom och medalj även av ett presentkort på 200 kr.

De fick Bråviksskolans Nobelpris 2011LitteraturTiffany TelferMotivering: För att på ett personligt, reflekterande och målande sätt beskrivit Nobelpristagaren Aun San Suu Kyis liv. Både glädje och sorg i hennes liv behandlas med lika stor finess.Linnea AnderssonMotivering: För att, i en lång berättelse, speglat händelser i Alexander Flemings liv, med stor inlevelseförmåga och känsla för den tidens språk och sätt att leva. Att låta andra personer än huvudkaraktären föra berättelsen framåt, visar på mycket god skönlitterär förmåga.TeknikFilip NyrénMotivering: En väl utförd ritning som stämmer bra överens med konstruktionen. Hållfastheten är mycket god och designen gör att konstruktionen ger ett mycket gott estetiskt uttryck.Felicia SöderströmMotivering: En ritning som stämmer bra överens med konstruktionen. En bra teknisk lösning som gör att hållfastheten är god. Designen är ur estetiskt perspektiv mycket tilltalande.MatematikTilda LundqvistMotivering: Du visar ett väl fungerande matematiskt kunnande genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär. Emmy NorbergMotivering: För förmågan att välja och använda ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder med god anpassning till sammanhanget. Du kan göra beräkningar och lösa -uppgifter inom matematiken med mycket gott resultat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om