Evenemanget den 18 - 19 november är ett samarbete mellan föreningarna Annan Musik och Verkstad konsthall, båda i Hallarna. Det beskrivs av arrangörerna som ett nytt evenemang i sitt slag och unikt i landet.
– Annan Musik har haft arrangemang med elektronisk musik ett antal gånger tidigare, men det som framför allt är nytt nu är att vi gör det större och att vi slår ihop det med Verkstad som vill göra ljudkonst, säger kulturproducenten Lars Jonsson som är engagerad i båda föreningarna och initiativtagare till festivalen.
– Vi utforskar ljudkonsten som format och ställer det i relation till elektronisk musik.
På lördagen är det vernissage på Verkstad konsthall för ljudutställningen "Staying with the trouble" av Jenny Sunesson från Stockholm, en utställning som pågår även under söndagen. Och på söndagen, kanske den egentliga festivaldagen, då publiken kan ta del av hela utbudet, är det elektronisk musik av olika slag på scenen på Dynamo.
Ljudkonstnären Jenny Sunesson är en etablerad konstnär som nu för första gången gästar Norrköping. På Verkstad visar hon två ljudinstallationer. Sunesson, lektor i audiell media vid Stockholms Konstnärliga Högskola, använder konkreta ljud, fältinspelningar av vardagliga ljud, i sitt arbete. Verken handlar om samhällets maktstrukturer och utanförskap. Både lekfullt och provocerande, beskriver Jonsson hennes arbete.
På Dynamo blir det på söndagen fem liveframträdanden. Bland annat gästar Mikael Strömberg från Gävle med ljudverket och hörspelet Gonki. Det är skrivet av författaren och tecknaren Joakim Pirinen. Det finns även artister med östgötsk anknytning, som Hung Paipho från Mjölby och norske Egil Kalman, uppväxt i Norrköping. Kalman tolkar folkmusik på modulärsynt.
Ann Rosén som kopplar grafitteckningar till musik, har förutom sitt framträdande, även en workshop med elever från De Geergymnasiet.
Är inte det här en väldigt smal festival?
– Jo, det är väl relativt smalt, men inte smalare än det vi brukar göra på Annan Musik. Jag skulle snarare säga att det är lite bredare än vanligt, säger Lars Jonsson.
– Det finns rätt många yngre musiker som är intresserade av elektroniskt ljud, och det finns undervisning i ljudkonst i Stockholm, på akademisk nivå. Ljudkonsten har kommit in i konstvärlden på senare år. Det är ingen ny grej, men den har vuxit och blivit mer populär och vanlig, säger Lars Jonsson som själv haft ljudinstallationer på Verkstad.