– Jag tror att den här bron gjort sitt efter 120 års tjänst, säger tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C). Det är bättre att satsa på något nytt istället.
Det som hände på onsdagen, var att den gamla bron bogserades på stora flytande plattformar upp till Riksbron, där den idag ska tas upp på land, för att sedan forslas vidare för besiktning på Bråvalla.
Om några veckor räknar Norrköpings kommun med att kunna ha ett besked om den gamla bron går att rädda, helt, delvis eller inte alls.
Klart är dock att det kommer att bli en bro igen, på ungefär samma ställe som Femöresbron legat i 120 år och bundit samman det populära gångstråket runt Strömmen.
Men om det blir en ny bro, kommer den troligen att byggas platt, rakt över Strömmen och inte välvd som den gamla bron.
– Istället kan man tänka sig att staketet blir bågformat och på så vis påminner om den gamla bron, säger Karin Jonsson.
Den gamla brons färd från fästet och upp till Riksbron gick i alla fall enligt planerna och i hällande höstregn. Trots det var det en ganska stor publik, som följde brons kanske sista färd och publiken stod på båda sidorna om Strömmen och följde.
– Även om inte bron kommer tillbaka, hoppas jag att de sparar den stora femöringen som ligger i marken här på södra sidan, sa en av åskådarna.
Femöresbron byggdes alltså 1901, som en bågbro i trä och stål och orsaken att man då byggde bron, var att gästerna från den gamla kurortsanstalten i Kneippen skulle kunna ta sig över till Folkparken.