Fel i utredningen menar moderat politiker
NORRKÖPING: Det finns fel i parkeringsutredningen. Det hävdar moderaten och ledamoten i kommunfullmäktige Thomas Eriksson.
Thomas Eriksson (m) är kritisk till hur utredaren av parkeringsutredningen hanterar fakta. Här finns direkta fel, menar han.Foto: Andreas Skogh
Foto:
Thomas Eriksson är intresserad av parkeringsfrågor och har lusläst utredningen. Han har hittat flera uppgifter som han menar är direkt felaktiga. Han ger ett exempel:
- I utredningen sägs det att fem kronor i timme är högsta p-avgiften i stan, men för fem kronor får du bara en halvtimme, säger han. Det är först när du lägger i tio kronor som det kostar fem kronor i timmen. Du måste alltså betala för två timmar även om du bara vill stå en timme.
Thomas Erikssons nästa exempel gäller antalet avgiftsbelagda timmar i veckan, något som han menar också bör vägas in i jämförelsen med andra städer. Och eftersom den jämförelsen inte finns med i utredningen, har han själv ringt runt till Linköping, Västerås, Örebro, Helsingborg och Jönköping, de städer som utredaren använder för jämförelser.
- Norrköping har 67 avgiftsbelagda veckotimmar. Det är flest i hela landet, hävdar Thomas Eriksson.
Orsaken är att de flesta andra städerna har avgiftsbelagd parkeringstid mellan 9.00-18-00 vardagar, medan Norrköping har 8.00-20.00. Även på lördagar har Norrköping längre avgiftsbelagd tid.
- Konsultföretaget har uppenbarligen inte gjort sin hemläxa riktigt utan utelämnat vissa fakta, säger Thomas Eriksson. Det är beklagligt eftersom beslut kommer att fattas med utredningen som underlag. Den har väl heller inte varit gratis för kommunen.
Det har den förstås inte. Hittills har kommunen betalat ut 159 000 kronor till konsultföretaget Ramböll för utredningen.
I det stora hela tycker ändå Thomas Eriksson, något överraskande, att utredningen är bra. Hans övriga synpunkter är av politisk karaktär. Han tycker exempelvis att det är principiellt felaktigt att avgiftsbelägga kosttidsparkeringarna och menar att de avgiftsfria som finns i dag fungerar bra.
- För småbutikernas skull borde det istället bli fler gratisparkeringar, säger han.
Ett förslag som han gillar, trots att det drabbar honom personligen eftersom han själv kör miljöbil, är att ta bort gratisparkeringen för miljöbilar. I synnerhet tycker han att det är fel att själva tillståndet inte kostar något.
Tilläggas kan att det i dag finns 780 tillstånd för gratisparkering av miljöbilar i Norrköping.
- Vi är väldigt generösa i Norrköping, säger han. Vi borde precis som andra jämförbara städer ta ut en avgift på 200-300 kronor. De här pengarna behövs säkert någon annanstans i kommunen.
Folkbladet har sökt utredaren för en kommentar utan att lyckas nå honom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!