Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fast i kylan i sju timmar

All tågtrafik genom Östergötland stod stilla igår från kl 11.49 efter att ett pendeltåg rivit ned en kontaktledning på två ställen mellan Kimstad och Gistad. Resenärer i tre X 2000-tåg fick vänta flera timmar på att evakueras.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2010-12-01 03:00
Klockan 11.49 igår bröts strömmen för tågtrafiken när ett av Östgötatrafikens pendeltåg rivit ned en kontaktledning på två ställen mellan Kimstad och Gistad. Detta orsakade totalstopp på södra stambanan mellan Norrköping och Mjölby.- På varje lok sitter en strömavtagare. Är den i dåligt skick så kan den ta tag i kontaktledningen och riva ned den. Det var vad som hände idag, säger Peter Behrman, pressinformatör på Trafikverket.Tre X 2000-tåg blev stående på tågbanan, ett söder om Kimstad, ett söder om Gimstad och ett norr om Norsholm. Trafikverket var på plats vid 14.30 och arbetade med att ta ner ledningen. Trots detta kunde inte passagerarna evakueras då det fanns risk för att dörrarna kunde vara strömförande.
"Dåligt underhåll"
I ett av tågen fanns en grupp med politiker som var på väg upp till Stockholm för att träffa miljöminister Anderas Carlgren och delta i ett miljömöte.- Det är lite ironiskt. Vi skulle bland annat diskutera hur vi ska satsa på bättre miljövänlig infrastruktur, sade Lars Thunberg, resenär och kommunalråd i Helsingborg.- Det här beror på dåligt underhåll. Oavsett politisk färg behövs mer resurser för att förbättra tågtrafiken så att människor har möjlighet att resa miljövänligt, tillade medresenären Johan Löfstrand, riksdagsledamot i Linköping.Kallt på tågenVid 15.30 hade passagerarna på tåget börjat frysa ordentligt.- Vi väntar på att ett annat X 2000-tåg ska komma och plocka upp oss och köra oss vidare till Norrköping. För en timme sedan sa de att det skulle ha varit här för 40 minuter sedan, sade Lars Thunberg.Från Norrköping ska passagerarna sedan få hjälp att ta sig vidare.- Vi har ju missat vårt möte. Det här tåget skulle ha gått ifrån Malmö 06.14 imorse, men redan då var det försenat med tre timmar. Vi skulle ha varit i Stockholm 10.40. Jag kan tänka mig att flera av passagerarna väljer att avbryta sin resa och åka hem ifrån Norrköping, sade Lars Thunberg.Evakueringsarbetet dröjdePå SJ hade man vid 16.30 igår svårt att säga hur lång tid evakueringsarbetet skulle ta.- Ett X 2000- tåg är på väg och ska ta ombord passagerare från ett av tågen. Sedan kommer bussar att hämta upp resenärerna från de andra två tågen. Men hur lång tid det kommer att ta är svårt att säga. Räddningstjänsten måste vara på plats och hjälpa passagerarna när de går ur tågen, säger Thelma Henrysson, pressinformatör på SJ.All tågtrafik mellan Malmö och Stockholm gick igår via Hallsberg och Östgötatrafikens pendeltågtrafik ersattes med bussar.- När resenärerna evakuerats och tågen förflyttas kan vi påbörja reparationen med den trasiga ledningen. Just nu vet vi inte när tågtrafiken kan börja gå som vanligt igen, sa Peter Behrman sent går eftermiddag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om