Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fartygskollisionen kunde ha hindrats

Här på Sjöfartsverket i Norrköping kan man följa färjan Stena Nauticas färd mot kollisionen med lastfartyget Joanna. Stena Nautica var utrustad med AIS, automatiskt identifiaktionssystem.
Om även Joanna haft AIS installerat hade kollisionen kunnat förhindras.

Joanna saknade automatiskt identifikationssystem, AIS. 
FOTO: SCANPIX

Joanna saknade automatiskt identifikationssystem, AIS. FOTO: SCANPIX

Foto:

NORRKÖPING2004-02-18 06:00
AIS ska förhindra just den typen av olycka som inträffade i måndags morse, då lastfartyget Joanna kolliderade med Stena Nautica ute på havet i Kattegatt. På en dataskärm kan fartygen se alla andra fartyg utrustade med AIS på upp till 30 mils avstånd. Fartygen ser ut som små blinkande punkter.
Alla fartyg på internationellt vatten ska vara utrustade med AIS. Men det är en ny bestämmelse och alla har därför inte hunnit installera systemet. Senast den 31 december 2004 ska alla lastfartyg på internationellt vatten ha AIS. Joanna har alltså inte så många månader på sig. År 2007 ska alla större fartyg ha AIS. Även de som går inrikes.
- Passagerarfartygen har redan installerat AIS, säger Torbjörn Edenius, chef för Sjöfartsverkets normeringsenhet.

Följer färjan
På Sjöfartsverket kunde man följa hur Stena Nautica bogserades in till hamnen i Varberg.
- Vi har också i efterhand kunnat följa färjans spår fram till kollisionen, säger Torbjörn Edenius. I dagsläget har vi ingen kontinuerlig bevakning av AIS på så sätt att vi sitter och följer båttrafiken på öppet hav. Men förmodligen kommer det att bli viss bevakning av vissa besvärliga ställen med mycket trafik. Det finns en nollvision även för fartygstrafiken.
Stena Nautica fick två stora hål i skrovet när Joanna rände rakt in i färjans aktersida. De båda kaptenerna skyller på varandra. Med hjälp av AIS-systemet kan man nu gå tillbaka och se precis hur Stena Nautica gått.
- Det har naturligtvis stor betydelse vid haveriutredningen, säger Torbjörn Edenius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!