Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fartkamerorna som hittills aldrig klickat

De skulle vara igång hösten 2009. Nu, snart två år senare, är de fyra fartkamerorna på Arkösundsvägen fortfarande inte inkopplade.
- Det har varit krångel utan dess like, säger Erik Stigsmark, tekniskt ansvarig för fartkamerorna.
Krånglet gör att Trafikverket nog struntar i att sätta upp två ytterligare kameror som var planerade.

NORRKÖPING2011-08-11 03:00

Normalt tar processen sex till nio månader innan en kamera är i gång och fotograferar fartsyndare. Nu är man alltså snart upp i två års väntan. Faktum är att Erik Stigsmark på Transportstyrelsen inte minns att det varit en så utdragen process någonsin tidigare i Sverige när det gäller nya fartkameror på vägarna.

- Det är den sträcka som krånglat mest. Det har gått troll i det här, medger han utan omsvep.

Många orsaker
Förseningsorsakerna är många. Det har varit problem med markägarna när elen till kamerorna skulle dras fram. Det har varit tekniska problem med kamerorna. Nyckelpersoner har slutat mitt i processen. Projektet har drabbats av sjukskrivningar. Man har haft problem med olika dokument som behövs för varje kamera. Dessutom kom Vägverkets omorganisation till Trafikverket också in som en orsak till förseningarna.

I januari i år var själva kamerahusen på plats, men de har alltså ännu inte kopplats in. Men nu tror Erik Stigsmark att kamerorna faktiskt snart är i gång på riktigt.

- I mitten av september tror jag de är igång, säger han.

Orkar inte med fler
Men allt strul gör att Trafikverket allvarligt funderar på att strunta i att sätta upp de två ytterligare kamerorna som först planerades på Arkösundsvägen. Sex stycken kameror skulle det bli, men nu ser det alltså ut att stanna vid fyra.

- Vi vill inte skaffa oss fler långbänkar, kan man väl säga. Visst blir det också lite dyrare också med dessa utdragna processer, men framför allt är det för att det tar så mycket tid från oss, säger Erik Stigsmark.

Fartkameror är annars ganska dyra historier. 600 000 kronor styck kostar de att installera och när de väl är på plats har de en driftskostnad på ungefär 20 000 kronor per år. Driftskostnaden utgörs dels av kostnader för el och tele, men också kontroller av kamerorna.

- En gång i veckan görs kontroller så att kamerorna är hela och fungerar. En gång om året görs också en kontroll så att kamerorna verkligen mäter rätt hastighet, säger Erik Stigsmark.

I Norrköpings kommun finns fartkameror förutom på Arkösundsvägen även på Skärblackavägen mellan Tallebo och Skärblacka. I övriga länet finns kameror på rv 34 (Linköping-Motala), rv 35 (Linköping-Åtvidaberg) och rv 50 (Ödeshög-Motala). I hela Sverige finns det över 1 000 fartkameror.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om