Förrförra veckan hade någon lindat röd tejp runt flera kameror. I slutet av förra veckan hade glaset krossats på åtminstone en av de totalt fyra hastighetskamerorna på Arkösundsvägen. Detta enligt Folkbladets läsare.
Men varken polisen eller de personer som ansvarar för fartkamerorna hade vetskap om skadegörelsen på måndagen.
- Ingen har polisanmält händelsen, säger polisen i Norrköping.
- Vi har inte fått någon information om det. Det är ju i och för sig en viss fördröjning innan vi får veta sådant. Vissa saker löser ju de som är ute och kontrollerar kamerorna en gång i veckan. Är det röd tejp på så är det ingen större affär, säger Pär Stendal, projektledare på Trafikverket i Jönköping som ansvarar för ATK-kamerorna, Automatisk trafiksäkerhetskontroll.
Skadegörelsen har minskatEnligt Pär Stendal var det vanligt med vandalisering av fartkamerorna när de var nya i Sverige 2006. De kördes, slogs sönder och vandaliserades på olika sätt.
- Men skadegörelsen har mattats av på sistone. Det verkar som om folk har mer förståelse för hastighetskamerorna idag än när de var nya, säger Pär Stendal.
Sedan i septemberFartkamerorna på Arkösundsvägen är ju relativt nya. Även om de har funnits länge så har de bara varit i drift sedan i september.
- Man vet ju inte vad det beror på, det kan ju vara ett rackartyg, säger Pär Stendal.
Vad det kostar att reparera sönderslagna fartkameror kan inte Pär Stendal svara på.
- Det beror ju helt på vad det är för typ av skadegörelse. Är det ett glas som ska bytas så kostar det mellan 5000 och 6000 kronor. Det är ju resor och sånt som kostar också, säger Pär Stendal.