– Det har aldrig varit enklare att starta och driva företag, tack vare de digitala arbetsverktyg vi har i dag. Att allt färre unga, som i princip har vuxit upp med en smartphone i handen, väljer småföretagslivet är därför oroväckande, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs i ett pressmeddelande.
För andra året i rad väljer alltså färre unga att starta egna företag, en trend som verkar hålla i sig.
– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att fler unga ska vilja och våga ta klivet att bli företagare måste trösklarna sänkas. Skolan måste också bli bättre på att utbilda i entreprenörskap. Alla gymnasieelever i Sverige borde därför få möjlighet att få driva företag inom ramen för Ung Företagsamhet, säger Boo Gunnarson.
I bara två av 21 län ökar andelen nystartade företag av ungdomar. De två län där nyföretagande ökade var Halland, med en ökning på 14 procent, respektive Gotland, som ökade med 7 procent. Den största minskningen finns i Kronoberg där ungas nyföretagande föll med hela 30 procent.
Det är fortfarande fler unga män än unga kvinnor som väljer småföretagslivet, enligt Vismas kartläggning. Av de unga nyföretagarna förra året var 41 procent kvinnor och 59 procent män.
Den mest populära branschen för unga företagare är artistisk verksamhet. Andra populära områden är skönhetsvård, hårvård, programmering samt litterärt och konstnärligt skapande.