Färger som är botten
NORRKÖPINGDet är bråda dagar på båtuppläggningsplatserna och många båtägare är nervösa för hur det ser ut under båtarna efter första sommaren med de nya miljövänliga bottenfärgerna. Det finns skäl att vara orolig - vissa färger fungerar inte alls.
Det märks att folk använt sina båtar i sommar. Då växer det mindre än om de ligger still som förra sommaren, säger Claes Larsson på Herstabergs båtuppläggningplats. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- Alla färger som man lägger på så att det blöder, alltså självpolerande färger, fungerar . Värre är det med tunnfilmsfärgerna, typ VC17. En del fungerar inte alls, säger Claes Larsson.
- Det är helt klart att vissa miljöfärger är mycket bättre än andra..
Cruiser Eco och Hempels Mille Light är exempel på färger som fungerat bra i sommar.
- Särskilt Mille Light ser bra ut, säger Claes Larsson.
<b>Helt rent</b>
Syn för sägen. Vi träffar Mats Ekberg som håller på att tvätta botten på sin nyupptagna Murena. Lite grönt slemt som man skulle kunna torka bort med en disktrasa. Inte en havstulpan på hela båten.
Mille Light är dock ingen nyhet, utan en äldre miljövänlig färg.
Nyheter för året är däremot VC17 New Technology och VC17 Eco. Den sistnämnda fungerar inte alls.
"Mindre lyckad" var en kommentar vi fick från en av båtupptagarna vid Herstaberg.
Undertecknad kan bara spä på med: helt usel. Av egen erfarenhet. Min egen segelbåts botten var helt täckt med havstulpaner när vi lyfte den förra söndagen.
- Det var det bland det jävligaste jag sett, sa Torsten Södling på Eriksviks båtupptagningsplats vid Finnkroken. Och Torsten svor ve och förbannelse under den dryga halvtimme det tog att få bort det värsta med högtryckstvätten.
Vid Herstaberg såg vi en Vinga 40 som målats både med gammal VC17 och med den nya miljövänliga. Den nya färgen har inte fungerat alls, vilket framgår av bilden ovan.
<b>Använder gammal färg</b>
Många båtägare har laddat upp för att slippa problemen med de nya miljöfärgerna. Jag skulle tro att de flesta båtar som i sommar rört sig i östgötaskärgården har seglat på gammal bottenfärg. Det man har kvar får man nämligen använda. Och nog finns det lager på sina håll. För övrigt går det ju att köpa färg på västkusten och måla sin ostkustbåt med. Tillåtet är det inte, men många gör det.
"Min båt skriver du inte om i tidningen", var en kommentar från en av de båtägare som lyfte sin båt vid Herstaberg häromdagen.
Rent mjöl i påsen har ju inte alla. Även om de flesta nog vill vara miljövänliga.
Per Olof Rudenäs till exempel.
- Jag ser fram emot att kunna använda miljövänligare färger som verkligen fungerar.
Men Per Olof är skeptisk till flera av de nya färgerna och skräder inte orden:
- Att tillverka och sälja färger som inte fungerar är ju nästan kriminellt. Tillverkarna vet ju att de inte fungerar, men de kör ändå och öser på med reklam.
<b>Ta ett gott råd</b>
Ett gott råd till alla inför nästa båtsäsong: tro inte på annonserna. Lyssna hellre till erfaret båtfolk, som t ex Dick eller Claes Larsson. De har sett hundratals båtar komma upp hur sjön.
- Vi försöker nog få folk att köpa produkter som vi tycker är bra, säger Dick. Men de får ju köpa vad de vill...
Dessutom: det som fungerar på en båt kan gå sämre på en annan.
- Man bör välja efter hur man använder sin båt, säger Anders Wissler på Sjöfartsverket och berättar om principer:
- Det finns idag i stort sett två principer för hur båtfärger fungerar. Den första är att färgen ska ha en glatt yta som det är svårt för organismerna att få fäste på.
- Men då måste man köra fort och de flesta segelbåtar går ju trots allt inte särskilt fort, säger Wissler.
Den andra principen är självpolering, vilket betyder att små partiklar från färgen lossnar efterhand och därmed försvinner också de små havstulpanlarver som bosatt sig just där.
- Då får man förstås inte måla för tunt. Och man kan inte tro att förra årets färg duger i år också.
Men det kommer nya principer. Forskare har hittat en signalsubstans som talar om för havstulpanerna att "här kan ni inte bo".
- Den typen av ämnen kommer säkert att fungera bra. Problemet som återstår att lösa är att konstruera ett recept som håller för en hel båtsäsong.
Men om några år har vi säkert den här nya typen av biologiska miljöfärger i handeln.
<b>Svar vid årsskiftet</b>
Sjöfartsverket håller just nu på med ett tvåårigt projekt för utvärdering av bottenfärger till fritidsbåtar. Till årskiftet ska vi ha resultatet. Ett 20-tal båtar har målats med olika färgtyper och fabrikat. Båtarna har helt nyligen tagits upp, prover har tagit för analys och resultatet kommer att publiceras någon gång kring årkiftet.
Då får vi veta vilka färger som fungerat bra och vilka som inte gjort det. Idag vet inte ens marinbiologerna som sitter med proverna vilken färg som är vilken för att de inte ska riskera att påverkas i sina resultat.
Anders Wissler är en av dem som håller i projektet. Han har sett en del av testbåtarna och vet redan idag är resultatet är blandat:
- Visst är det skillnad och du har nog rätt i att VC 17 inte fungerat så bra i år.
Precis. Och visst gör havtulpanerna skillnad både på fart och bränsleåtgång. Min båt gjorde en och en halv knop sämre fart denna sommar.
Jag vill att alla som seglade fortare än jag ska veta det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!