Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Färdtjänsten för dyr för Ylva och sjuåriga Julia

Sjuåriga Julia kan inte längre åka och bada tillsammans med sin handikappade mamma.
Den 1 oktober höjde kommunen priset för medresenärer. Nu tvingas Julia betala dubbelt så mycket för att få åka med sin mamma Ylva Sjöberg i färdtjänstbilen.
- Jag har inte råd att betala dubbel avgift, säger Ylva Sjöberg.

Sjuåriga Julia tvingas betala dubbel bussbiljett om hon ska åka färdtjänst med mamma Ylva Sjöberg. Det blir för dyrt och nu kan inte Julia åka till badhuset med sin mamma.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Sjuåriga Julia tvingas betala dubbel bussbiljett om hon ska åka färdtjänst med mamma Ylva Sjöberg. Det blir för dyrt och nu kan inte Julia åka till badhuset med sin mamma. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

NORRKÖPING2004-10-18 06:00
En ryggskada och artros har gjort Ylva Sjöberg handikappad. Tidigare satt hon i rullstol, men nu kan hon gå kortare sträckor med hjälp av en rollator. Två gånger i veckan åker hon till badhuset och simmar.
- Det ingår i min rehabilitering, berättar hon.
Tidigare har dottern Julia fått följa med till badhuset.
- Det är det enda vi har kunnat göra tillsammans, eftersom jag är handikappad, säger Ylva Sjöberg. Dessutom jobbar min man skift och jag kan inte lämna en sjuåring ensam hemma.

"Diskriminering"
Färdtjänst ska vara likställt med kollektivtrafiken står det i stadgarna. Det innebär att avgiften ska vara densamma på bussar och för färdtjänst. Det var den också tidigare. Då betalade Julia tolv kronor för en enkel resa med färdtjänst när hon följde med sin mamma, samma som i bussen. Men efter höjningen måste Julia betala dubbel avgift, alltså 24 kronor. Det blir 48 kronor så fort de ska åka någonstans.
- Jag tycker det här är diskriminering, säger Ylva Sjöberg. Det finns många unga mammor som är handikappade och som måste ta med sig sina barn när de åker färdtjänst. Ska de behöva sitta hemma för att de inte har råd att ta med barnen? Jag kan inte sätta min sjuåring på en buss och säga "vi ses där och där" och sedan själv ta färdtjänst.

"Ingen snålskjuts"
Själv åker Ylva Sjöberg färdtjänst på sitt månadskort till samma kostnad som kollektivtrafiken.
- Jag är väldigt tacksam att det finns färdtjänst, säger hon. Men om man ska spara pengar, varför måste man då ta från svaga grupper som gamla och handikappade. Alla betalar ju för sig. Hittills har ingen åkt snålskjuts på färdtjänsten.
Birgit Wadstein, informationssekreterare på kollektivtrafikenheten, förstår att Ylva Sjöberg är upprörd.
- När kommunen skulle göra besparingar inom färdtjänsten valde politikerna att höja priset för medresenärerna. Färdtjänsten är ju i första hand till för dem som har färdtjänst.
Men om man har små barn måste man ju ta med dem i färdtjänstbilen.
- Det är sant. Och därför åker barn upp till sex år gratis. Men självklart kan man inte sätta en sjuåring ensam på bussen.

<B>+ Borde inte alla barn få åka gratis med sina föräldrar?</B>
- Jo, det kan man ju tycka.

Beslutet att höja priset för medresenärer har tagits i kommunstyrelsen. Dessförinnan har beslutet klubbats igenom i kollektivtrafiknämnden.
- Anledningen är att vi vill att så många som möjligt ska åka kollektivtrafik nu när vi handikappanpassat bussar och spårvagnar för flera miljoner, säger Maud Ohlén (s), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

<B>+ Men alla handikappade kan ju inte åka kollektivt.</B>
- Nej, och vi har diskuterat om man skulle undanta den gruppen som inte har några andra valmöjligheter än att åka färdtjänst. Men vi har inte fått gehör i arbetsgrupperna för det förslaget. De handikappade själva har inte velat särbehandla vissa grupper.

<B>+ Men de handikappade själva har väl inte velat höja priset för medresenärer?</B>
- Alla sparförslag har mötts med ett nej. Och någonstans måste vi ju spara. Fram till halvårsskiftet har vi sparat 15 miljoner på kollektivtrafiken. På färdtjänsten har vi bara sparat 400 000.

<B>+ Det handlar ju om två helt skilda grupper av resenärer.</B>
- Ja, och jag tycker det finns möjligheter att hitta en modell för just den gruppen som inte kan åka kollektivt. Vi följer ju upp besluten och ser vilka konsekvenserna blir. Det är inte omöjligt att det kan bli en förändring. Det beror på konsekvenserna.
Julia och Ylva Sjöberg vet redan vilka konsekvenserna blir för deras del.
Dom får stanna hemma.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om