Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Färdtjänst även efter klockan 21

Färdtjänst kommer även i fortsättningen av beviljas efter klockan nio på kvällen.
Och Östgötatrafikens periodkort ska också fortsättningsvis gälla även för färdtjänsten.

NORRKÖPING2004-08-31 06:00
Detta beslöt kommunstyrelsen, när den infekterade frågan kom upp där på måndagen.
Kommunstyrelsen hade helt klart tagit intryck av protesterna mot förslaget, inte minst från de handikappades organisationer. Två hårt kritiserade punkter på besparingslistan togs bort.
Det innebär att kollektivtrafiktrafiknämnden bara klarar hälften av sitt sparbeting på 800.000 kr. Det som antogs av kommunstyrelsen svarar nämligen bara mot 400.000 kr.

Ändra tider
Det som togs innebär för det första att man ska försöka förändra start- och sluttiderna så att transporterna blir mer utspridda över dagens timmar. Nu har man en topp på morgonen och en annan på kvällen. Om vissa resor kan förskjutas till tider med mindre belastning kan man klara sig med mindre antal fordon inom färdtjänsten.
För det andra ska hämtning och lämning av färdtjänstresenärer kunna samordnas bättre. För det tredje ska förbeställning i fortsättningen ske minst två timmar före färd.
Och för det fjärde ska egenavgiften för medresenär fördubblas. Den åtgärden svarar nu för så gott som hela den tilltänkta besparingen, 350.000 kr. På denna fjärde punkt var vänsterpartiet ensamt om att gå emot förslaget.

Besparingar
Det är alltså besparingar, som det handlar om. Frågan om färdtjänst eller ej efter klockan nio rör dock endast en mindre besparing.
Desto större var då den besparing, som skulle ha kunnat göras genom att slopa Östgötatrafikens periodkort - 500.000 kr enligt de ursprungliga beräkningarna. I stället skulle då i fortsättningen enbart kontant betalning gälla. Resor till daglig verksamhet skulle dock få ett högkostnadsskydd.
Men de båda sistnämnda besparingsförslagen har nu alltså fallit.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!