Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Får jag 20 liter gas?"

NORRKÖPING
Sommaren 2003 kan Norrköping få sin första gasmack!
- Om allt går enligt planerna, tror jag vi öppnar en gasmack vid vår avloppsreningsverk i Slottshagen under det året, säger Per Lindmark på Sydkraft i Norrköping.

Norrköping2001-09-29 00:00
Det var tidningen Dagens Industri som igår berättade att 29 kommuner, däribland Norrköping, planerar att bygga gasmackar och komplettera de 25 som redan finns, varav två i Linköping.
- Linköping är redan långt framme och planer finns nu att vi i Norrköping dels får en gasmack för bilar vid Slottshagen och dessutom en gasledning upp till Resecentrum och busstrafiken, om vi lyckas få med Norrköpings kommun på tanken att gå över till gasdrivna bussar.
- En gas som vi för övrigt producerar ur vårt avloppsreningsverk redan idag och då använder till el och värme i reningsverket.
- Men om vi renar gasen lite mer, så kan den få fordonskvalitet och det är denna vision vi hoppas blir verklighet 2003, säger Per Lindmark.
Vilka kunder räknar ni med att få?
- Först ochfrämst Sydkrafts alla egna bilar och dessutom hoppas vi kommunen går med på att gå över till gasdrivna bilar och kanske även bussar.

<b>Taxi intresserat?</b>
- Även taxiföretagen kan ha intresse av gas, eftersom det är mycket billigare att köra på gas än på bensin och framförallt mycket mer miljövänligt.
- Faktum är att gasen inte avger några koldioxidutsläpp och knappt några andra utsläpp heller.
- Gasmotorn är något dyrare att köpa, men det lönar sig på sikt, framförallt då för långmilare som taxibilar, menar Per Lindmark.
- Dessutom kan jag berätta att bullernivån är 50 procent mindre från en gasmotor, vilket ju också är en fördel.
- Nackdelarna är väl att gasmotorn är lite svagare och att gastanken är större än en bensintank. Men nu har man börjat bygga tanken under bilen och då märks den inte så mycket utrymmesmässigt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om